TNT-baas: ‘Het voelt als trouwen met ‘buurmeisje’ FedEx’

Foto ANP

Het voelt als trouwen met het buurmeisje, zei Antony Burgmans, president-commissaris van TNT Express, vanochtend bij de persconferentie van FedEx en TNT in het Amsterdamse Hilton Hotel. Zo goed kennen ze elkaar al, de twee koeriersbedrijven die vanochtend vroeg iedereen verrasten met hun bekendmaking. Niet van een huwelijk, maar van een overname.

De Amerikaanse pakketbezorger heeft een bod uitgebracht op de Nederlandse branchegenoot van 8 euro per aandeel, ofwel 4,4 miljard euro. De directie van TNT steunt het bod, net als grootaandeelhouder (14,7 procent) PostNL. Het Europese hoofdkantoor blijft gevestigd in Hoofddorp, de naam TNT blijft voorlopig behouden. Omdat er slechts beperkte overlap van activiteiten is, verwachten beide bedrijven weinig ontslagen.

Match made in heaven

Het is een schitterende deal, volgens de bestuursvoorzitters van FedEx en TNT, David Bronczek en Tex Gunning. Een “match made in heaven”, aldus Bronczek, die lang in Europa werkte.

Iedereen wint: de aandeelhouders, beide bedrijven en bovenal de klanten. Beide Europese netwerken sluiten immers perfect op elkaar aan: FedEx in de lucht, TNT op de weg. In de VS kan TNT profiteren van het sterke netwerk van FedEx, zowel voor lucht- als wegvervoer.

Als de aandeelhouders op de algemene aandeelhoudersvergadering morgen net zo enthousiast zijn als de directie, staat er nog een grote hindernis in de weg. De overname moet worden goedgekeurd door de Europese Commissie, met name door de eurocommissaris mededinging.

UPS ketste eerder af

TNT heeft daar slechte ervaringen mee. In januari 2013, na maanden van moeizame onderhandelingen, blokkeerde de Europese Commissie de overname van TNT door het Amerikaanse UPS, met DHL de wereldwijde concurrent van FedEx. Men vreesde een te sterke machtsconcentratie op de Europese markt voor pakketbezorging. Het bod van UPS was aanzienlijk hoger: 9,50 euro per aandeel, zo’n 5,2 miljard totaal.

Omdat deze deal veel ‘eenvoudiger’ is, verwachten de bedrijven dit keer geen blokkade door Brussel. Gunning, sinds 2013 bestuursvoorzitter van TNT Express, is blij met het bod van FedEx. Vier vragen:

Waarom verwacht u dat Brussel nu wel toestemming geeft?
“Drie grote spelers is competitiever dan twee. Voorheen had je twee echte grote spelers in Europa, UPS en DHL. Bovendien gaat het niet om aantallen maar om concurrentievermogen.”

Heeft u al een idee wat Brussel zal zeggen? Heeft u al gesprekken gehad?
“Nee. Maar onze advocaten, zowel van FedEx als TNT, zeggen dat de deal certainty hoog is.”

FedEx en TNT zijn complementair, dus zullen er naar verwachting weinig ontslagen zijn. Wat kan er wél worden geïntegreerd?
“Ja, FedEx is natuurlijk een heel groot bedrijf, dat steen voor steen is opgebouwd. Daar kunnen we veel van leren. Ze zijn heel goed in systemen en processen. Bijvoorbeeld met track & trace. Straks kun je tot op de minuut weten wanneer een pakketje afgeleverd wordt.”

Waarom is TNT nu bijna een miljard minder waard dan twee jaar geleden?
“UPS had een enorme overlap met onze activiteiten, en dus meer mogelijke kostenbesparing. De vraag wordt ook bepaald door de markten. We zijn ook twee jaar verder. De aandelenbeurzen zijn anders.”

Is iedereen blij?

Reinier Stroo, bestuurder FNV Transport en Logistiek, is minder enthousiast.
“Wij zijn voorzichtig. Op de persconferentie werd gezegd dat de ‘kans groot’ is dat er ‘geen of weinig ontslagen’ zullen vallen. Wij willen de directie van TNT nu om een verklaring vragen waarin ze zwart-op-wit stellen dat er geen gedwongen ontslagen komen.”