Internet staat vol met reclame. Dit zijn de leukste filmpjes

Beeld iStock

Op Facebook, in je Twitterfeed, naast die site waarop je zoekt naar een goedkope vlucht naar Barcelona: internet staat vol met reclame. En soms zijn die leuk.

Vandaag worden de Lampen, de reclameprijzen van ADCN, de Art Directors Club Nederland uitgereikt. Dit zijn de genomineerden in de categorie digital advertising. Hoeveel ben jij er tegengekomen?

1. Als dit nou eens echt zou bestaan


Dit filmpje voor KLM ging in september viraal. Iets met puppy’s, altijd goed: 18.952.383 keer bekeken op YouTube.
Van: DDB & Tribal Amsterdam

2. #happytohelp


Ook voor KLM. Want digitaal en hashtag gaan prima samen. #Happytohelp was een campagne waarmee KLM de aandacht op de klantenservice richtte. Al heeft zo’n hashtag ook nadelen, natuurlijk


Van: DDB & Tribal Amsterdam

3. Niet fietsen en appen!


Een campagne van de overheid, voor een fietsmodusapp. Hoe vaker je die aanzet, hoe meer kans op prijzen. Want de overheid weet ook wel: belonen helpt soms beter dan straffen.
Van: N=5

4. Een arbeider heeft ook recht op Mercedes


Een campagne van Mercedes-Benz: de hardwerkende Nederlander moet eerst bewijzen dat-ie hard werkt (eelt, blaren, etc.), maar dan valt er ook veel korting te halen. Verdiend hoor.
Van: N=5

5. Bestemming onbekend

destinantion klm
Fijn, verslavend spel zo naar de zomer toe. Kun jij raden vanaf welke Schipholbestemming deze instagrams zijn genomen?
Van: FHV BBDO

6. Een olifant uitgeprint


Stap af van die olifant, toeristen, is de boodschap van deze petitie. Hoewel, petitie: in plaats van een stapel handtekeningen wordt er voor elke handtekening een stukje 3D-olifant uitgeprint.
Van: FHV BBDO

7)Who you gonna call?


Brush Busters, als het aan Philips ligt. Een app waarvan kinderen gaan tandenpoetsen. Voor ouders die álles al hebben geprobeerd.
Van: ACHTUNG!

8. Dead Man Tweeting


Je kent ze vast, die billboards met portretten van mensen die zijn overleden aan spierziekte ALS. Deze campagne zet de volgende stap: na de dood twitteren slachtoffers van de ziekte met de vraag om donaties.
Van: Publicis

9. De beste coverband ter wereld


Hoe je van een Nederlands bandje de beste coverband ter wereld maakt? Shazam, heet het antwoord.
Van: FITZROY

10. Straatrace

https://www.youtube.com/watch?v=kB3YuT3Q9mE
Want zeg je Doritos, dan zeg je straatrace.
Van: FITZROY

11. Achtbaan in je huis


Je moet íéts, als je je huis niet kwijtraakt. De huizenpromoter, aldus ABN Amro. 3.328.288 bekeken op YouTube.
Van: Red Urban

12. De IKEA catalogus, 2.0


Waren ze bij Ikea al goed in het verzinnen van grappen met hun catalogus, dit is de next level: een interactieve film over de familie Eriksson, die woont in - natuurlijk - een IKEA huis.
Van: Mediamonks

13. Google Streetview by night

nightwalk marseille
Een online nachtwandeling door Marseille met Google, er zijn vervelendere manieren om een avond door te brengen.
Van: 72andsunny

14.Kunst in plaats van cookies

cookie art
Je wordt nooit meer achtervolgd door die gympen van Zalando, of de Playmobil van bol.com waar je op googlede. In plaats daarvan: kunst.
Van: Being There

15. Gezellig, alle Janssens


Eén reclame voor alle gebr. Janssen. Dat is nog eens handig.
Van: Gebroeders Janssen

16. Hroooaaarrr


Gekleed in Van Gils een lekker potje voetballen. Laat de leeuw niet in zijn hempje staan.
Van: Orchestra

17. Kappen


Een Dubsmash om niet om te lachen.
Van: Goud Activatie

18. Acountant?


Slim bedacht: je koopt reclame juist onder de fout gespelde zoekopdrachten op Google. Als je een taalcursus-instituut hebt, dan. Direct bij je doelgroep.
Van: The Oddshop