Hou op met fotoflitsen bij schilderijen

illustratie martin sutovec

Afgelopen weekend heb ik de Late Rembrandt bezocht. Prachtige tentoonstelling, goed opgezet en liefdevol ingericht. Wat een schitterende schilderijen en wat was de samenstelling een genot. Hulde aan het museum en de inrichters.

Mijn genot werd aanzienlijk verpest door medebezoekers die meenden een foto van de schilderijen en etsen te moeten maken. Die ze dan thuis op de computer nog eens zouden kunnen bekijken. Of wellicht wenst men zich de 25 euro voor de catalogus uit te sparen.

Wat de beweegredenen ook mogen zijn, men begrijpt kennelijk niet dat als je naar een heel klein etsje van nog geen vijf bij vijf centimeter staat te kijken, het opdringerig is als er een enorme toeter van een camera in je blikveld verschijnt om het er vlak naast opgehangen, even petieterige etsje te kunnen fotograferen.

Toppunt was de flits waardoor je tijdelijk verblind werd. Niet alleen schadelijk voor de conditie van het schilderij, maar ook uitermate hinderlijk voor de anderen die ernaar staan te kijken.

Toen de limiet voor mij bereikt was, heb ik de persoon die mij voor de tweede keer hinderde, aangesproken. Ik was een ruziezoeker, onbeleefd, een bemoeial, hoe ik het in mijn hoofd haalde om hem lastig te vallen en vooral… dat het mocht. Wat een benepen ABN Amro-topmannenmentaliteit. Het mag, dus ik doe het en als je er last van hebt, dan rot je maar op.

In hoe langer hoe meer musea wordt mijn genot aangetast door dat gefotografeer. Het is bijna niet meer mogelijk om een beeld of schilderij rustig op je te laten inwerken. Verbied het gewoon. De mensen die komen voor de kunst zelf en niet om te laten zien dat ze er geweest zijn, zullen u dankbaar zijn.