Gesubsidieerde elektrische auto verdwijnt al snel naar buitenland

Veel elektrische auto's worden kort na aanschaf al weer verkocht naar het buitenland. De Nissan Leaf is vooral populair. Foto ANP / Koen Suyk

Elektrische auto’s die in Nederland met subsidie worden aangeschaft, verdwijnen niet lang na aankoop al weer naar het buitenland. Maar liefst 12 procent van alle elektrische personenwagens op de Nederlandse wegen werd vorig jaar naar het buitenland verscheept. Dat meldt Het Financieele Dagblad vandaag op basis van cijfers van informatiecentrum VWE.

Meer dan 58 procent van de geëxporteerde elektrische auto’s is nog geen jaar oud op het moment van uitvoer. Nog eens een kleine 24 procent is tussen de één en twee jaar oud, aldus het VWE. Vooral in Noorwegen zijn tweedehandse elektrische auto’s uit Nederland populair, maar ook in Rusland en Duitsland worden ze veel aangeschaft.

Meer fiscale voordelen voor particulieren

De reden dat andere landen interesse hebben in gebruikte elektrische voertuigen is omdat particuliere eigenaren daar veel voordelen krijgen. Zo hoeven Noorse bezitters volgens de zakenkrant geen tol te betalen, krijgen ze meteen een parkeervergunning en mogen ze over de busbaan rijden. De prijzen voor tweedehandse Nederlandse voertuigen zijn er daarom relatief hoog.

In Nederland is dat echter niet het geval en zijn de voordelen vooral voor zakelijke rijders. Het idee daarachter is dat de zakelijke rijders de auto na de leaseperiode overnemen. Maar doordat de voordelen voor particulieren veel kleiner zijn dan voor leaserijders gebeurt dat volgens het FD lang niet altijd.

De Leaf het populairst

De meest geëxporteerde elektrische auto is met geruime afstand de Nissan Leaf. Van de 922 auto’s die vorig jaar naar het buitenland verdwenen ging het in bijna 79 procent van de gevallen om dit model. Daarna volgen de Tesla Model S en de Citroën C-Zero, die respectievelijk 102 en 36 keer werden geëxporteerd.