FedEx wil TNT voor 4,4 mld overnemen

De Amerikaanse bezorger FedEx biedt 8 euro per aandeel voor de overname van het Nederlandse TNT Express.

Foto Dijkstra

Het voelt als trouwen met het buurmeisje, zei Anthony Burgmans, president-commissaris van TNT Express, vanochtend bij de persconferentie van FedEx en TNT in het Amsterdamse Hilton Hotel. Zo goed kennen ze elkaar al, de twee koeriersbedrijven die vanochtend vroeg iedereen verrasten met hun bekendmaking. Niet van een huwelijk, maar van een overname.

De Amerikaanse pakketbezorger heeft een bod uitgebracht op de Nederlandse branchegenoot van 8 euro per aandeel, ofwel 4,4 miljard euro. De directie van TNT steunt het bod, net als grootaandeelhouder (14,7 procent) PostNL. Het Europese hoofdkantoor blijft gevestigd in Hoofddorp, de naam TNT blijft voorlopig behouden. Omdat er slechts beperkte overlap van activiteiten is, verwachten beide bedrijven weinig ontslagen.

Het is een schitterende deal, volgens de bestuursvoorzitters van FedEx en TNT, David Bronczek en Tex Gunning. Een „match made in heaven”, aldus Bronczek, die lang in Europa werkte. Iedereen wint: de aandeelhouders, beide bedrijven en bovenal de klanten. Beide Europese netwerken sluiten immers perfect op elkaar aan: FedEx in de lucht, TNT op de weg. In de VS kan TNT profiteren van het sterke netwerk van FedEx, zowel voor lucht- als wegvervoer.

FedEx is een paar maatjes groter, met 300.000 werknemers wereldwijd tegenover 58.000 bij TNT Express. FedEx bezorgt elke werkdag 10,5 miljoen pakketjes, TNT 1 miljoen. FedEx heeft 660 vliegtuigen, TNT 54. TNT zal de luchtvracht afstoten, maar het vliegveld in Luik blijft een belangrijk knooppunt voor het nieuwe bedrijf.

En dan is er nog een verschil: FedEx maakte vorig jaar een mooie winst. TNT boekte 195 miljoen euro verlies en verwacht pas weer winst in 2016.

Als de aandeelhouders op de algemene aandeelhoudersvergadering morgen net zo enthousiast zijn als de directie, staat er nog een grote hindernis in de weg. De overname moet worden goedgekeurd door de Europese Commissie, met name door de eurocommissaris mededinging.

TNT heeft daar slechte ervaringen mee. In januari 2013, na maanden van moeizame onderhandelingen, blokkeerde de Europese Commissie de overname van TNT door het Amerikaanse UPS, met DHL de wereldwijde concurrent van FedEx. Men vreesde een te sterke machtsconcentratie op de Europese markt voor pakketbezorging. Het bod van UPS was aanzienlijk hoger: 9,50 euro per aandeel, zo’n 5,2 miljard totaal.

Omdat deze deal veel ‘eenvoudiger’ is, verwachten de bedrijven dit keer geen blokkade door Brussel. Er is volgens hen een ‘high level of deal certainty’. En dat UPS fors meer bood dan FedEx komt omdat er nu minder synergie is, waardoor er minder overlappende activiteiten – lees: werknemers – kunnen worden afgestoten. Bovendien is de geopolitieke situatie in Europa er de laatste twee jaar niet beter op geworden, gaf Burgmans als aanvullende verklaring. Contact met Brussel is er nog niet geweest, dat zou „later vandaag” volgen.