Amazon krijgt het niet gemakkelijk in China

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Dat gaat zomaar niet, moet de top van Alibaba gedacht hebben. Amazon wil een kansje wagen op de Chinese markt, en prompt zet het Chinese online warenhuis daar een concurrent tegenover. De South China Morning Post schrijft over een nieuwe start-up: ShopRunner.

Toch is ShopRunner niet heel nieuw: het bedrijf bestaat inmiddels vijf jaar en wordt dus gesteund door Alibaba. Amerikaanse winkeliers en producenten bieden er hun producten aan aan de Chinese middenklasse. Precies de markt die Amazon ook graag zou bedienen.

ShopRunner maakt gebruik van Alibaba-innovaties zoals AliPay en zit ónder de prijs van Amazons diensten. Maar het is niet de bedoeling om op prijs te concurreren, zegt de CEO van ShopRunner. ShopRunner moet een online winkelcentrum worden dat merken een podium geeft.

Voorlopig gaat het goed met ShopRunner. Het afgelopen jaar is het aantal gebruikers verdubbeld.

Cadbury in de problemen in India

De Indiase overheid heeft het gemunt op multinationals. Eerst werden de belastingaangiftes van Cairn Energy en Vodafone onder de loep genomen, nu is de beurt aan chocoladegigant Cadbury, schrijft de Financial Times.

Cadbury breidde een fabriek in het noorden van India uit in 2009. De autoriteiten zien dat echter als een nieuwe fabriek in plaats van een uitbreiding. Vervolgens beweren Indiase media dat Cadbury belastingvoordeel heeft opgestreken voor een ‘spookfabriek’.

Een verschil van interpretatie, meent Cadbury die de claims aanvecht. Volgens een bron van de FT wil de Indiase staat 5,7 miljard roepie (84 miljoen euro) van Cadbury.

De Financial Times geeft toe dat deze situatie weinig te maken lijkt te hebben met de eerdere zaken tegen Vodafone en Cairn, maar signaleert toch een ‘patroon’. Dit soort zaken ontmoedigt buitenlandse bedrijven om zaken te doen in India. Ze doen het investeringsklimaat in India geen goed.

Ietsje betere cijfers voor Samsung

Het gaat weer beter met Samsung, juichen verschillende media. Een beetje voorbarige conclusie wellicht. Feit is dat de winstcijfers van Samsung het eerste kwartaal van dit jaar weer eens wat hoger zijn. Volgens de Nikkei Asia Review zal de winst uitkomen op 5,9 biljoen won (4,9 miljard euro), een stukje hoger dan de verwachting van 5,3 biljoen won (4,4 miljard euro).

Dat was het winstcijfer voor het laatste kwartaal van 2014. Dit afgelopen kwartaal is traditioneel een minder goede periode. Er zijn geen grote feestdagen en veel consumenten trekken de broekriem juist wat aan.

“Deze resultaten betekenen veel en zullen leiden tot sterke winstverwachting voor het tweede kwartaal”, zegt analist Greg Roh. Dat is een opluchting voor Samsung, dat de afgelopen jaren worstelde om aansluiting te vinden bij de wensen en verwachtingen van de consument.