Ajax snapt weerzin van zijn ‘klanten’ niet

Wie prijzen verhoogt, moet meer kwaliteit leveren. Maar die stelregel geldt niet voor Ajax. Seizoenkaarten worden duurder, het spel slechter.

Illustratie Anniek Thijmes

De man die prikkelende vragen meestal afdoet met een kwinkslag, keek boos. Misschien was het de wedstrijd tegen FC Utrecht, die zo slecht was dat het soms lachwekkend werd, maar zeker was in elk geval dat Frank de Boer gepikeerd reageerde na de vraag wat hij over heeft voor een seizoenkaart van Ajax. „Ik weet niet wat ze kosten. Daar houd ik me niet mee bezig”, zei hij zondag. Begreep hij wel de ophef onder supporters vanwege de aangekondigde prijsverhogingen? „Die vraag ga ik niet beantwoorden.”

Toch is De Boer als trainer nauw betrokken bij het ‘product’ dat Ajax verkoopt. En dat product kent mankementen, bleek ook zondag weer in de uitwedstrijd tegen FC Utrecht (1-1). Spits Kolbeinn Sigthorsson: deed hij mee? Middenvelder Thulani Serero: uitermate slordig. Aanvaller Anwar El Ghazi: speelde als een pupil zonder benul. Om nog te zwijgen over alle afdwalende schoten. Illustrerend was ook het doelpunt van Ajax: een eigen goal van Utrecht. Want zelf speelde de regerend landskampioen niks klaar. Zoals wel vaker in een seizoen dat is omgedoopt tot de meest teleurstellende sinds De Boer coach is (2010). Veelzeggende statistiek: alleen hekkensluiter FC Dordrecht creëerde in 2015 minder kansen.

Kritiek

Des te opmerkelijker is daarom het nieuws van afgelopen week dat Ajax de prijs van zo’n achtduizend seizoenskaarten verhoogt. Exact dezelfde plekken op de lange zijde kosten straks tussen de 25 en 48 procent meer: 500 euro wordt 750 euro. Uit een analyse bleek dat deze plekken hetzelfde zicht bieden als duurdere plekken op de hoofdtribune. Die scheve verhoudingen wil de club nu herstellen. Kennelijk niet door de prijzen aan de overzijde te verlagen.

Direct na de brief van commercieel directeur Edwin van der Sar („Beste Ajacieden”) volgde commotie onder seizoenkaarthouders. Teneur van hun kritiek: hoe durft Ajax prijzen te verhogen terwijl de kwaliteit van het voetbal afneemt. Ajax staat tien punten achter op koploper PSV, werd snel uitgeschakeld in de KNVB-beker en sneuvelde opnieuw vroeg in de Champions League, om vervolgens weer de Europa League uit te worden geknikkerd. Frank de Boer zei het zelf zondag: „Als je kijkt naar de vorm van de spelers, dan presteren er dit seizoen te veel ondermaats.”

Open brief

Voor het zwakke optreden in Utrecht had supporter en blogger Rodney Rijsdijk al een open brief gestuurd naar Edwin van der Sar, die heel het internet over ging „Ik snap best dat jij genoeg geld hebt, maar voor mensen die veel minder geld hebben dan jij (ik schat 99,9 procent van de seizoenkaarthouders) is het nogal een forse verhoging”, schrijft hij. En: „Hoeren hebben klanten. Wij zijn geen klanten. Wij zijn supporters.”

Hier en daar wat ongenuanceerd misschien, maar het pamflet raakte wel de kern: dat de directie van Ajax het contact met de achterban verliest. Temeer omdat de club aangaf dat er een wachtlijst is voor de plekken die duurder worden. Ofwel: voor iedere fan die boos zijn jaarkaart opzegt, staat een nieuwe klaar.

Zoiets steekt. Helemaal bij aanhangers die over land en zee achter hun club aanreisden. Zoals Robin Wiegmans die in Het Parool zegt dat hij zich voelt weggezet als een onbeduidend „dagjesmens”. „Ik liep in het Olympisch Stadion nog door de pis.” Hij pikt het niet langer en zegt zijn kaart op.

Zijn club snapt de ophef niet. Volgens Ajax zijn veel van de betreffende kaarten in bezit van bedrijven, waarvoor het kennelijk geen probleem is. Ook krijgen de getroffenen voorrang voor een plek elders in het stadion. Wel heeft de commotie tot één maatregel geleid: de verhoging wordt niet over één maar twee jaar doorgevoerd.

Dan nog blijft de prijsstijging bijzonder slecht getimed in een jaar dat het voetbal nergens op lijkt. Zou Van der Sar weleens gesproken hebben met FC Utrecht-directeur Wilco van Schaik? Noem diens ideeën over Voetbal 3.0 gerust heftig, met overal camera’s, wifi en boulevards vol vermaak, maar hij beseft tenminste wel dat clubs als de zijne niet de garantie hebben dat fans te allen tijde blijven komen. Laat staan dat het volgzame melkkoeien zijn.