Waar chocola is, zijn Bo&Caro ook

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels, en als er chocola op het programma staat, zijn ze er zéker bij.

Arrogant en naïef verbetert Tony’s Chocolonely de wereld

In september vorig jaar al gingen ze langs bij Tony’s Chocolonely. Dat idealistisch chocoladebedrijf heeft een opmerkelijke marketingstrategie: iedereen die bij chocolademaker Tony’s Chocolonely werkt móét aan het eind van de werkdag een reep chocola meenemen. Om uit te delen. Dat doen ze in plaats van reclame maken. “Want dat past gewoon niet zo goed bij ons”, verklaart manager Carline Jonkers. “Liever laten we zo veel mogelijk mensen onze chocola proeven in de hoop dat ze het dan ook kopen.”

En dat werkt dus. Want naast wereldverbeteraars die streven naar een eerlijke handel in chocola, is Tony’s Chocolonely natuurlijk ook een commercieel bedrijf. Inmiddels heeft Tony’s een marktaandeel van 4,5 procent.

Al werken ze niet voor het geld. Ze krijgen zelfs 30 procent minder salaris dan andere bedrijven. Maar ja, daar staat dus iets tegenover: altijd onbeperkt chocola.

Lees de hele aflevering hier.

Rennen, duwen, dringen - alles voor de chocola

Minder ideëel ging het eraan toe op de persteaser voor het Chocoladefestival Chocao, in het Hilton Amsterdam. Waarom Amsterdam? Nou, je gelooft het misschien niet, maar de stad heeft dus de grootste cacaohaven ter wereld. Jaarlijks wordt er zo’n achthonderd miljoen kilo geïmporteerd en verwerkt in de Zaanstreek, waarna er weer ongeveer zevenhonderd miljoen kilo geëxporteerd wordt.

Maar goed, daar kwamen de dames niet voor. Er staan táfels vol repen, en wie kan zich dan nog concentreren? Chocolade-expert Jack Steijn heeft eerst nog wel wat te vertellen. Bijvoorbeeld dat chocola geproefd kan worden alsof het wijn is. Eerst moet eraan geroken worden.

“Gronderig hè? Een beetje een stallucht, eigenlijk.”

En eindelijk mag er ook een hapje worden genomen.

“Proeven jullie dat rode fruit? Dat vleugje olijf?”

Nou… het smaakt in elk geval naar méér. Uiteindelijk mag het:

Bij Roberto’s. Eerst braaf wachten en dan chocolade graaien.

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Rennen. Duwen. Dringen. Om die tafel. Alles voor de chocola.

Lees de hele aflevering hier.

Op het chocoladecongres is chocola écht wel serieus (en gezond)

Nee, dan ging het er op het echte chocoladecongres in de Beurs van Berlage stukken serieuzer aan toe:

Ze zíjn er wel. De chocoladefonteinen. De moeders en dochters uit Alkmaar op moederdochterweekend. En de chocolatiers die de bezoekers op het chocoladefestival – pardon, congrés – naar hun stands lokken met vitrines vol chocola. Maar verder is het een ernstige zaak. Chocola dus, en de bijbehorende handel.

En wie dit allemaal niet aankan, loopt gewoon even langs De Chocolade Apotheek van Diny Verhoef.

Niet te missen: Diny en haar Chocolade Apotheek #beursvanberlage

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Fairtrade? Nou. Nee. Niet echt. Maar: “Neem! Neem! Chocola is gezond.” Oja? Nou, dat weet ze niet helemaal zeker.

“Maar ach. Helpt het niet, dan troost het wel.”

Lees de hele aflevering hier.