Vox.com bestaat één jaar - een feest voor internetjournalistiek

Nieuwssite Vox.com maakte in haar eerste jaar meerdere mooie internetproducties, die zowel inhoudelijk als qua uiterlijk de moeite waard zijn. Ook introduceerde Vox nieuwe vormen van onlinejournalistiek. De drie meest vernieuwende op een rij.

'Het beginscherm van de 'Vox conversation' met Obama. Foto: screenshot via Vox.com

In het eerste jaar van haar bestaan mocht nieuwssite Vox.com president Obama interviewen.

Op zich al een prestatie, maar met de vernieuwende presentatie van het gesprek, liet de site vooral zien wat zij als internetpioniers in huis hebben. Het interview gold binnen de onlinejournalistiek al gauw als de nieuwe maatstaf: dit was de toekomst. Een multimediale productie met videofragmenten, tekst en infographics, zowel als geheel te bekijken, als los van elkaar.

Slingers: één jaar Vox.com

Vandaag bestaat Vox.com één jaar. Hoofdredacteur is de 30-jarige Ezra Klein. Voordat hij de overstap maakte naar Vox Media werkte hij bij The Washington Post. Hij schreef onder andere Wonkblog, een populair blog met uitlegstukken over politieke zaken. Binnen The Washington Post, waar hij vijf jaar werkte, werd hij gezien als wonderkind en een belangrijke stem in het politieke debat.

Toch verliet hij de krant. De reden? Tegen The New York Times zei hij:

“We laten ons tegenhouden door zowel verouderde technologie als journalistieke cultuur.”

Volgens Klein lag de nadruk nog altijd op de productie van de papieren krant van de volgende dag en werd er weinig geld en aandacht besteed aan vernieuwende online journalistiek. Bij Vox Media zou hij die kansen wel krijgen.

De drie gaafste producties op een rij

Vox maakte in haar eerste jaar meerdere mooie internetproducties, die zowel inhoudelijk als qua uiterlijk de moeite waard zijn. Ook introduceerde Vox nieuwe vormen van onlinejournalistiek. Hun drie meest vernieuwende journalistieke uitingen op een rij:

1. Vox conversations

Onder de titel Vox conversations publiceert Vox gesprekken met wereldleiders, politici, schrijvers, CEO’s, wetenschappers, et cetera. Alle gesprekken zijn gehouden door Klein zelf, meestal in dezelfde opstelling (Klein links, de geïnterviewde rechts), vaak in dezelfde kamer en dus met dezelfde achtergrond. De eerste video verscheen op 17 maart 2014.

Het gesprek met Obama had het meeste bekijks. Het interview, dat uit twee delen bestaat, evalueert Obama’s presidentschap tot nu. Deel 1 gaat over Obama’s binnenlands beleid, deel 2 over zijn buitenlands beleid. Vox.com vraagt Obama vooral naar de achtergronden van zijn keuzes als president in plaats van heel specifiek stil te staan bij actuele kwesties.

Los van de inhoud is juist deze Vox conversation extra fraai vormgegeven. Vox presenteert het gesprek in zijn kenmerkende stijl, met veel aandacht voor vorm en context. Behalve twee gelikte video’s is er op de site ook een volledig transcript van het gesprek te lezen. De cijfers in het uitgeschreven interview verwijzen naar grafiekjes of informatieblokken die context bieden bij Obama’s uitspraken. Op YouTube kun je verschillende fragmenten bekijken, afhankelijk van welke thema’s je interesseren.

Deel 1:

Deel 2:

2. Stack cards

Het motto van Vox is: Explain the news. De ambitie van Klein is om zijn lezers allerlei nieuwskwesties uit te leggen. De site staat daarom vol explainers, want zoals hij het zelf uitlegt:

“Journalisten zijn gefocust op het laatste nieuws, maar gewone lezers willen de wereld begrijpen.”

Voor die uitlegstukken introduceerde Vox een nieuwe journalistieke vorm: stack cards. Zo’n “kaartspel” is een serie artikelen die in heldere taal antwoord geven op een bepaalde vraag, bijvoorbeeld: ‘Everything you need to know about the war on drugs’.

Een card stack kan uitleg bevatten in tekst, video, grafieken of een infographic. De stukken kunnen als losse artikelen worden gelezen, maar ook aaneengeregen in een serie, zo’n tien tot twintig artikelen die elk één vraag binnen het onderwerp beantwoorden.

Een 'Card Stack' van Vox.com, over de 'oorlog tegen drugs'.

Een ‘Card Stack’ van Vox.com, over de ‘oorlog tegen drugs’. Foto: screenshot via Vox.com

3. Maps

Als er over een bepaald thema veel kaarten, tekeningen, infographics of ander beeld te vinden is, groepeert Vox deze informatie in ‘Maps’: alle kaarten op een rij met uitleg ernaast. Bijvoorbeeld ‘35 kaarten en grafieken die alcoholgebruik verklaren’ of ‘25 kaarten die de Engelse taal uitleggen’.

Zo’n Map is dus een verzameling van allerlei infographics van andere partijen over één bepaald onderwerp, met uitleg van Vox in tekst. Zo laat Vox zien dat je niet álles zelf hoeft te maken, maar door

Een 'Map' van Vox.com, met uitleg over de herkomst van de Engelse taal.

Een ‘Map’ van Vox.com, met uitleg over de herkomst van de Engelse taal. Foto: screenshot via Vox.com

Vox Media is eigenaar van meer succesvolle sites

Vox Media werd opgericht in 2003. Onder de paraplu Vox Media vallen verschillende gespecialiseerde websites, zoals technologieblog The Verge, sportsite SB Nation, gamessite Polygon en modesite Racked. Onlangs haalde Vox Media in een nieuwe investeringsronde 46,5 miljoen dollar op. Het mediabedrijf wordt gewaardeerd op 380 miljoen dollar.