Bel de helpdesk, en andere tips om online over de grens te shoppen

Foto EPA

Online kopen op buitenlandse websites? Het gros van de Nederlanders is er zeer terughoudend in. Volgens de laatste cijfers van brancheorganisatie Thuiswinkel.org kochten consumenten vorig jaar voor bijna 14 miljard euro online. Slechts 390 miljoen euro daarvan, ofwel 3 procent, ging naar buitenlandse webshops.

De meeste mensen kopen in China:

Voor sommige artikelen, waaronder kleding en elektronica, kan het echter wel lonen om over de grens te kijken. Omdat het aanbod daar groter of exclusiever is (kleding, boeken in andere talen), of omdat consumenten er aanzienlijk goedkoper uit zijn (camera’s, telefoonhoesjes, dvd’s). Mensen zijn voorzichtig uit onzekerheid, vermoedt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.

“Ze vrezen over de kleine lettertjes heen te lezen. Dat kan natuurlijk met de andere taal te maken hebben. Ook zijn ze bang dat ze per ongeluk namaakgoederen kopen, en maken ze zich druk of het wel goed zal gaan met de bezorging.”

In de praktijk blijkt die vrees vaak onterecht. Bij de Consumentenbond komen wel klachten binnen over buitenlandse webshops, maar verhoudingsgewijs niet meer dan over Nederlandse webwinkels.

Kies je voor een bekende naam als Amazon, dan kan het gek genoeg ook nog verschil maken of je vanuit Nederland bestelt op de Britse of op de Duitse site. Op amazon.co.uk betaal je voor de bezorging van een boek 4,70 pond (6,50 euro), plus een halve pond (70 cent) per kilo. Bestel je hetzelfde boek op amazon.de, dan betaal je geen verzendkosten. In beide gevallen ligt het boek binnen twee à drie dagen op de mat.

Iets anders om op te letten, is de belofte van ‘free shipping’, zegt woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond.

“Soms moet je dat heel letterlijk nemen en komt het product met de boot uit China. Dan duurt het twee of drie weken voor het er is.”

Hoe loop je zo min mogelijk risico’s?

1. Bel de helpdesk
Tik op Google in: ‘experience with’ of ‘complaints about’ om de ervaringen met anderen te zien. Wat ook kan: de klantenservice bellen. Als er niet wordt opgenomen, moeten er alarmbellen gaan rinkelen. Pas op voor nepwinkels, zegt Donat.

“Die staan ineens in het weekend online, en er staat keurig een telefoonnummer bij. Maar wie belt, krijgt een bandje: ‘U kunt maandag weer bij ons terecht’. Dat klinkt plausibel. Maar op maandag kan de hele site verdwenen zijn.”

2. Betaal met PayPal
Advies van de Consumentenbond: betaal online bestellingen bij buitenlandse webwinkels het liefst pas als je de spullen in huis hebt. Kan dat niet, betaal dan met PayPal of creditcard, zegt Donat.

“De betaalmedthode iDeal associëren veel mensen met veiligheid. Maar iDeal behelst niets meer dan een opdracht om het geld direct over te maken. Bij PayPal en een creditcard wordt de betaling nog even vastgehouden.”

3. Waar voor je geld
De Chinese webwinkels zijn spotgoedkoop en razend populair, maar voor niets gaat de zon op, zegt Donat. Dus wie bij een Chinese webshop een tablet koopt voor de helft van wat die normaal kost, moet geen hoge kwaliteit verwachten, zegt ze.

“Ik zeg niet dat je weg moet blijven van de Chinese sites, maar weet dat je krijgt waarvoor je betaalt.”

Merkproducten zijn in China ongeveer net zo duur als in het westen. “Als dat niet zo is, moet je je afvragen of je geen nepgoederen koopt.” Aan een telefoonkabeltje van een paar euro uit China, kun je je geen buil vallen, zegt Donat, maar kijk uit met grotere aankopen.

4. Garantie
Let goed op de garantiebepalingen. Chinese en Amerikaanse webshops hoeven zich niet aan Europese regels te houden. In Nederland zijn we behoorlijk verwend wat consumentenbescherming betreft, zegt Donat.

“Als je hier een wasmachine koopt en die gaat na drie jaar stuk, maak je aanspraak op garantie – ook al is de fabrieksgarantie al verlopen. De garantie in Nederland geldt zolang als je redelijkerwijs mag verwachten dat een product meegaat.”

Heb je spijt van een aankoop bij een Europese webwinkel, dan mag je het product altijd binnen veertien dagen terugsturen, zonder opgaaf van redenen. Buiten de EU geldt dit niet.

Binnen de Europese Unie is ook vrij verkeer van goederen en hoef je over een online bestelling niet extra te betalen. Je betaalt alleen eventuele verzendkosten. Shop je bij een Amerikaanse of Chinese webwinkel, dan wordt het een ander verhaal. Of je moet bijbetalen, hangt dan af van het bedrag van je bestelling. Tot 22 euro, exclusief verzendkosten en een eventuele verzekering, betaal je geen invoerrechten of belasting.