Online over de grens shoppen is niet eng

Weinig Nederlandse consumenten winkelen online over de grens. Toch is het het proberen waard, vooral als je exclusieve of bijzondere spullen zoekt. En soms ben je goedkoper uit.

Illustratie XF&M

Ze moest en zou die laarzen van Valentino hebben. Op de Duitse site mytheresa.com vond ze een paar in haar maat, en flink afgeprijsd. Maar toen ging er iets mis met het invoeren van de creditcardgegevens, volgde een melding dat het product niet meer verkrijgbaar was en werd ze „lichtelijk hysterisch”.

Liesbeth Rasker (26), redacteur van Amayzine, een site over mode en beauty, is een ervaringsdeskundige als het op onlinewinkelen aankomt. Ze spendeert er naar eigen zeggen meer tijd – en geld – aan dan goed voor haar is. En dan vooral bij buitenlandse, want „veel exclusieve stukken zijn in Nederland niet verkrijgbaar”. Voor een „fantastische” rok van Alexander McQueen die bij de Bijenkorf uitverkocht was, struinde Rasker onlangs nog het hele internet af. „Op een Amerikaanse site kun je hetzelfde kledingstuk soms voor 300 dollar minder vinden.”

Het duurste wat Rasker ooit online kocht? Een schoudertas van Proenza Schouler à 1.350 euro. „Mijn vader verklaarde me voor gek.”

Anders dan Rasker is het gros van de Nederlanders zeer terughoudend met kopen op buitenlandse sites. Volgens de laatste cijfers van brancheorganisatie Thuiswinkel.org kochten consumenten vorig jaar voor bijna 14 miljard euro online. Slechts 390 miljoen euro daarvan, ofwel 3 procent, besteedden zij bij buitenlandse webshops. Bijna een kwart van de ‘cross border-omzet’ ging vorig jaar naar Chinese webwinkels, constateert de brancheorganisatie. Eenvijfde kwam bij Duitse webwinkels terecht. Waarvoor Nederlandse consumenten zoal naar buitenlandse sites surfen? Veruit het vaakst voor vliegtickets en accommodaties (132 miljoen euro), gevolgd door elektronica (42 miljoen) en kleding (31 miljoen).

Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org zegt dat „niet altijd de noodzaak” bestaat om op buitenlandse sites te bestellen, aangezien je „99 procent van de producten op Nederlandse sites kunt vinden”. Jongen behartigt de belangen van de Nederlandse webwinkels; voor sommige artikelen, waaronder kleding en elektronica, kan het juist lonen om over de grens te kijken. Omdat het aanbod daar groter of exclusiever is (kleding, boeken in andere talen), of omdat je er aanzienlijk goedkoper uit bent (camera’s, telefoonhoesjes, dvd’s).

Mensen zijn voorzichtig uit onzekerheid, vermoedt Jongen. „Zij vrezen over de kleine lettertjes heen te lezen. Dat kan natuurlijk met taal te maken hebben. Ook zijn ze bang dat ze per ongeluk namaakgoederen kopen en maken zich druk of het wel goed zal gaan met de bezorging.”

Boerenverstand

In de praktijk blijkt die vrees vaak onterecht. Bij de Consumentenbond komen wel klachten binnen over buitenlandse webshops, maar verhoudingsgewijs niet meer dan over Nederlandse. Bij Rasker is het nog nooit fout gegaan, zegt ze. Ook met die Valentino-laarzen kwam het uiteindelijk goed, met wat hulp van de helpdesk van mytheresa.com. „Je moet gewoon je boerenverstand gebruiken”, concludeert zij. „Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook zo. Als je in een louche winkeltje voor vijftig euro Louboutins kunt kopen, weet je toch ook dat het geen echte zijn?”

Maar hoe zit het met de kleine lettertjes? De voorwaarden verschillen per webwinkel. Het is dus zaak om vóór je bestelt goed te kijken hoeveel verzendkosten je betaalt, hoe lang het duurt voor de artikelen bezorgd worden en of je ze kunt retourneren – en wat je dáár dan weer voor betaalt.

Vaak staan onderaan de website in kleine letters kopjes met informatie over het bedrijf en de voorwaarden. Zoek daar op de termen shipping of delivery, naar returns of exchanges en naar payment. Of kijk onder het kopje ‘FAQ’ – hier staan de door consumenten vaak gestelde vragen.

Kies je voor een bekende naam als Amazon, dan kan het gek genoeg ook nog verschil maken of je vanuit Nederland iets bestelt op de Britse of op de Duitse site. Op amazon.co.uk betaal je voor de bezorging van een boek 4,70 pond (6,50 euro), plus een halve pond (70 cent) per kilo. Bestel je hetzelfde boek op amazon.de, dan betaal je geen verzendkosten. In beide gevallen ligt het boek binnen 2 à 3 dagen op de mat.

Iets anders om op te letten is de belofte van free shipping, zegt woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond. „Soms moet je dat heel letterlijk nemen en komt het product met de boot uit China. Dan duurt het twee of drie weken voor het er is.”

Internet biedt oplichters talloze opties om mensen geld af te troggelen. Donats tip is dan ook om nooit zomaar iets te bestellen op een webwinkel waar je nog nooit van gehoord hebt. „Je weet dan niet met wie je te maken hebt.” Wat je wél kunt doen is eerst iets kleins bestellen. Gaat dat goed? Dan durf je misschien die dure laptop waar je om te beginnen op uit was, óók te kopen.