Horeca: ACM, pak die boekingssites aan

Doe nou eens wat tegen die boekingssites! Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gevraagd om in actie te komen tegen hotelsites als Booking.com. Die verplichten hoteliers om nergens beschikbare kamers of goedkopere kamers aan te bieden dan op de website van het boekingsbedrijf zelf. Hotel-eigenaren ervaren die contracten als „verstikkend”, schrijft de branchevereniging. De macht van de sites op de bedrijfsvoering van hotels wordt te groot.

Booking.com is een Nederlands bedrijf, maar de Nederlandse mededingingsautoriteit heeft zich er vooralsnog niet over uitgesproken. De Duitse kartelautoriteit nu wel. Het Bundeskartellamt maande het bedrijf, actief in Duitsland, deze week om te stoppen met dit soort ‘beste prijsgaranties’.

Ook al lijken boekingssites op het eerste gezicht voordelig voor de consument, schrijft de Duitse autoriteit, ze verstoren onderlinge concurrentie en maken het moeilijk voor nieuwkomers om toe te treden tot de markt. En zonder dit soort contracten wordt het voor de consument weer aantrekkelijker om rechtstreeks bij het hotel te boeken, wat fijn is voor de hotelier.

KHN is verheugd over de uitspraak van de Duitse autoriteit en verwacht nu „soortgelijke actie” van de ACM.

De ACM laat weten dat de kartelautoriteiten van meerdere landen in de EU zich bezighouden met boekingssites, in samenspraak met de Europese Commissie. De woordvoerder: „De ACM zelf is nu bezig met het ontwikkelen van een visie op ‘verticale afspraken’, waar dit onder valt. Die publiceren we in de tweede helft van april. Daarin zullen we uitleggen welke principes wij hanteren bij dit soort sites.”