‘Dit seizoen werken we er bijna 6 miljoen kilo van weg, ofwel ruim 1 miljard exemplaren: chocoladepaaseieren’

Dat stond vorig weekend in het Algemeen Dagblad

illustratie Mariëtte Twilt

De aanleiding

De schappen liggen er momenteel vol mee en schaaltjes in woonkamers zijn er rijkelijk mee gevuld: chocoladepaaseitjes. Nederlanders houden van de in aluminiumfolie verpakte chocolade-eieren. Zoveel zelfs dat we, volgens het Algemeen Dagblad, dit paasseizoen bijna 6 miljoen kilo paaseieren eten, ofwel ruim 1 miljard stuks. Een record, aldus het AD.

Zijn we echt zo gek op chocolade-eitjes?

Waar is het op gebaseerd?

We nemen contact op met de auteur; die heeft geen tijd om de cijfers toe te lichten. Wat uit de kilo’s en aantallen paaseieren in het stuk blijkt, is dat een gemiddeld paasei minder dan 6 gram zou wegen.

En, klopt het?

De zoektocht naar de paaseieren begint bij de paaseiproducenten. De grootste paaseiproducent voor de Nederlandse markt zit in Rotterdam: Baronie. Jean-Marie van Logtestijn, directeur van de chocoladefabriek, produceert deze paasproductieperiode 3,5 miljoen kilo aan paaseieren.

Daarvan levert hij 3 miljoen kilo eieren aan Nederlandse grootgrutters en 0,5 miljoen kilo aan groothandelaren en andere bedrijven. Met die productie is Baronie verantwoordelijk voor de helft van de Nederlandse machinale paaseimarkt, schat Van Logtestijn. Dat zou neerkomen op zo’n 7 miljoen kilo aan paaseieren. „En de productie neemt elk jaar met zo’n 1 à 2 procent toe”, aldus de chocoladeproducent.

Maar dat is schatten. Om een beter beeld van de paaseimarkt te krijgen, nemen we contact op met onderzoeks-bureau Nielsen en marketingbureau IRI. Zij kopen scandata van Nederlandse supermarkten en drogisterijen en kunnen daardoor op de kilo exact zien hoeveel paaseieren er verkocht zijn.

Uit hun cijfers blijkt dat in 2014 bij drogisterijen en supermarkten 6.855.830 kilo aan paaseieren is verkocht. En dan zijn we er nog niet. Er zijn bijvoorbeeld geen verkoopcijfers van winkels als Hema en Blokker. Ook kleine, lokale supers en groothandelaren missen.

We informeren naar de verkoopcijfers bij de, voor zover bij ons bekende, missende ketens, maar krijgen geen reactie of cijfers. Sligro levert wel verkoopcijfers: ongeveer 200.000 kilo paaseieren. Daarmee komt de paasei-teller op 7.055.830 kilo.

Dan zijn we er nog steeds niet: enkele patisserieën maken zelf eitjes. We nemen onder andere contact op met de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie, maar niemand durft het aantal handgemaakte paaseieren te schatten.

Hoewel er verkoopdata missen, hebben we een hoeveelheid kilo’s: 7.055.830. Maar hoeveel paaseitjes zijn dat? Oftewel: hoe zwaar is een chocolade-ei?

Eitjes met een moussevulling zijn lichter dan een chocolade-ei. Een hazelnootvulling betekent weer een zwaarder ei. Maar de Nederlander wil zijn eitjes liefst melk, puur of wit. „De omzet van eitjes met vulling is marginaal”, zegt Van Logtestijn.

Dan heb je ook nog verschillende groottes. Een hol, middelgroot paasei weegt zo’n 12 gram en de grote variant zo’n 25 gram. Maar ook het productievolume van deze eieren is marginaal, zegt Van Logtestijn. Een paasei weegt volgens hem gemiddeld 7 gram.

Conclusie

Vorig jaar aten we in ieder geval 7.055.830 kilo paaseieren. Ervan uitgaand dat een gemiddeld paasei 7 gram weegt, komen we uit op 1.007.975.714 paaseieren. Maar: er missen data. Hoewel we niet kunnen inschatten hoeveel, kunnen we wel concluderen dat het in werkelijkheid om nog meer paaseieren gaat. En volgens Baronie en de marktonderzoekbureaus neemt de paaseierenverkoop elk jaar met zo’n 1 à 2 procent toe. Dat zou betekenen dat we dit jaar nóg meer paaseitjes eten. Omdat we ruim 1 miljard eitjes eten, maar die samen meer dan 6 miljoen kilo wegen, namelijk 7 miljoen, beoordelen we de uitspraak als half waar.

Ook een bewering zien langskomen die je gecheckt wilt zien? Mail nextcheckt@nrc.nl of tip via Twitter met de hashtag #nextcheckt