Column

De Willem Holleeder van Florida

Wat gebeurt er als je iets als gezin té lang in de doofpot stopt? Daarover gaat de serie Bloodline – een broeierig drama over een familie op de Florida Keys.

Hoe wordt een zoon het zwarte schaap van de familie? Doordat hij een slecht karakter heeft? Of zijn het onverwerkte jeugdtrauma’s waardoor hij door de familie wordt uitgekotst?

De nieuwe Netflix-dramaserie Bloodline draait om dit soort kwesties. Het verhaal begint op de dag dat bad boy Danny Rayburn, een overtuigende rol van Ben Mendelsohn, na een lange periode van afwezigheid weer op de Florida Keys opduikt – op de avond dat zijn ouders het 45-jarig jubileum van hun hotel vieren.

Vanaf aflevering één is duidelijk dat de familie een hechte clan is. Vader Robert (Sam Shephard) en moeder Sally (Sissy Spacek) worden door hun vier kinderen op handen gedragen. Dat is ook niet vreemd, want de Rayburns hebben met hun gerenommeerde familiebedrijf een invloedrijke positie in de gemeenschap. Toch is er iets niet in de haak. En dat wordt pas duidelijk wanneer Danny terugkeert. Aan het eind van het familiefeest vraagt Danny aan zijn oudste broer John (Kyle Chandler), tevens de lokale sheriff, of hij misschien een baantje kan krijgen binnen het bedrijf. Het levert meteen allerlei gedoe op tussen de familieleden. Danny is nu eenmaal een fuck-up; verslaafd aan drugs en sterke drank gooit hij telkens weer zijn eigen glazen in. Hij is onbetrouwbaar en slinks, dus moet hij wel een tweede kans krijgen?

Bloodline is een aanrader voor liefhebbers van The Keys en andere tropische oorden. De broeierige sfeer nestelt zich, naarmate het drama zich ontvouwt, steeds dieper in je onderbewuste. Het naderende onheil van de Rayburns wordt aangedikt door talrijke scènes die zich afspelen tijdens de tropische regenbuien in ondoordringbaar mangrovegewas. Jammer is dat regisseur Jeff Nichols deze tv-serie wel erg pretentieus begint. De dramatische muziek, windvlagen en het eindeloze beuken van de zeegolven, is nogal pathetisch. Ook flashbacks en -forwards maken de eerste drie afleveringen bijzonder incoherent.

Maar voor de doorzetter wordt Bloodline daarna interessant. Dat is ook te danken aan het uitstekende acteerspel van onder meer Chandler en Mendelsohn, die als Danny steeds meer verandert in de Willem Holleeder van Monroe County.

Wat gebeurt er als je iets als gezin té lang in de doofpot stopt? Kort antwoord: iedereen wordt ongelukkig en uiteindelijk ontploft de boel. De serie eindigt dan ook met veel Shakespeariaans kabaal. Gek genoeg komt er in de laatste aflevering ineens een knoert van een cliffhanger. Het is duidelijk dat de makers graag door willen met een tweede seizoen. Maar of dit verstandig is?