... dan pakte ik de talloze helpdesks aan

illustraties studio nrc

Ik ben een maand bezig geweest om mijn mobiele telefoon, geblokkeerd door mijn provider, te deblokkeren. De ellende begon toen het door mij gevraagde telefooncontract voor de derde keer op een verkeerde naam stond en we er in goed overleg besloten van af te zien. Want, zo zeiden ze, de kans was groot dat het weer mis zou gaan.

Lang werd ik van het kastje naar de muur gestuurd, maar vandaag vertelde een medewerkster dat het nieuwe computersysteem kinderziektes heeft en dat ik kan fluiten naar mijn nieuwe simkaart. Wat ik zo mis in al die telefoontjes, op die laatste na, want deze vrouw was eindelijk eens eerlijk tegen mij, is de menselijke maat, het persoonlijke contact en de wil en de daden om je echt te helpen. Bedrijven en overheden zijn molochen geworden en dus zou ik deze opsplitsen, zodat ze zich niet meer kunnen verschuilen achter allerlei regeltjes, maar dat ze verantwoordelijkheid nemen. Ja, als ik dictator was, zou ik er streng op toezien dat eenieder mijn drie K’s (klantbelang, kleinschaligheid en kwaliteit) serieus neemt en er naar handelt. Klinkt misschien eng, maar het is broodnodig.

Bas Overmars, Amsterdam