‘Werken met Bowie is een jongensdroom’

De regisseur maakt in New York een muziektheaterproductie met popster David Bowie.

David Bowie (links) in de filmThe Man Who Fell to Earth (1976). Zijn nieuwe muziekvoorstellingLazarus is een vervolg. Foto Getty Images

Ivo van Hove gaat in New York Lazarus regisseren, een muziektheaterproductie met muziek van David Bowie. Bowie schrijft voor het stuk een viertal nieuwe nummers, maakt nieuwe arrangementen van bestaande nummers en neemt de begeleiding van zangers en musici op zich. Van Hove, aan de telefoon vanuit New York: „Samenwerken met Bowie, dat is natuurlijk een jongensdroom. Ik ben met hem opgegroeid; ik had al zijn platen en ging naar alle concerten, terwijl ik dat verder nooit doe. Zijn muziek betekent heel veel voor mij.”

De regisseur vertelt hoe hij vorig jaar – hij moest de plannen een jaar geheim houden – een e-mail ontving. Van David Bowie. „Ik dacht dat iemand een grapje met mij uithaalde. Ik heb die mail drie dagen laten liggen.” Maar het was geen grap. Van Hove had kort daarvoor de invloedrijke theaterproducent Robert Fox ontmoet. Die zag Van Hove’s bejubelde enscenering van A View from the Bridge in Londen. Toen Bowie en toneelschrijver Enda Walsh zich met een eerste versie van hun stuk bij Fox meldden, op zoek naar een regisseur, hadden ze expliciet de wens dat het geen ‘gewone’ Broadwayregisseur zou zijn. Fox stelde daarop Van Hove voor.

Vorige zomer ontmoette Van Hove Bowie voor het eerst. „Daar zat ik dus opeens oog in oog met mijn jeugdidool. Ik heb enorm mijn best gedaan om niet de groupie uit te hangen. Ik moest rustig blijven; hij zocht geen fan, maar iemand om mee samen te werken. Bijzonder was dat hij mij helemaal ondersteboven had gegoogled; hij wist echt van de hoed en de rand.”

Bowie is nauw betrokken bij het proces, zegt Van Hove. „Hij discussieert over alles mee. In december hebben we een workshop gedaan rond het stuk en keek hij mee via een videoverbinding. Daarna kreeg ik hem direct aan de telefoon. Ik weet inmiddels als ik op het scherm ‘onbekend nummer’ zie: dat is hem.”

Lazarus is gebaseerd op het boek The Man Who Fell to Earth van Walter Trevis (1963), over het buitenaardse wezen Thomas Newton, dat op aarde belandt. In Lazarus zien we hem jaren later terug, nog steeds op aarde, inmiddels depressief en aan de drank. Bowie speelde Thomas Newton in de verfilming uit 1976, maar had niet de intentie om die rol nu weer op zich te nemen. Van Hove: „Hij onthulde dat hij helemaal niet van optreden houdt. In het dagelijks leven is hij een heel rustige, teruggetrokken man, zacht bijna. Een echte family man.”

Als artiest is Bowie natuurlijk wel uitgesproken theatraal, en in die zin voelt Van Hove een grote artistieke verwantschap. „Hij creëerde zijn personages, zoals Ziggy Stardust, om iets over zichzelf te kunnen zeggen, om optimaal uiting te geven aan zijn kunstenaarschap, zoals acteurs dat ook doen via hun rollen.”

Lazarus gaat half december in première bij de New York Theatre Workshop. In juni moet de scenografie klaar zijn, ontworpen door Van Hove’s partner Jan Versweyveld. Van Hove wil daar nog niets over zeggen, behalve dat ze niet van plan zijn om ‘een Bowie-wereld’ te creëren. „Wij scheppen ons eigen universum, zoals we dat altijd doen.” Wel zal de voorstelling, zoals het werk van Bowie, vreemd en edgy zijn, „en een beetje duister”.

In de voorstelling zijn 17 à 18 Bowie-nummers te horen, waarvan een viertal nieuw. Van Hove: „Die zijn fenomenaal. Bowie is in topvorm.” Voor de bestaande nummers, waaronder volgens Van Hove „een paar klassiekers”, maakt Bowie nieuwe arrangementen met andere instrumenten. „Hij wil ze, zoals hij dat zelf noemt, van een nieuwe huid voorzien. Ze zullen heel anders klinken dan wij gewend zijn.”