Subsidievretende zonnecollectoren

De gemeente Rotterdam lanceert regelmatig nieuwe plannen. Tégen armoede, vóór veiligheid, of in de publieke ruimte. NRC toetst wekelijks een opmerkelijk plan.

Vandaag: de gebiedscommissie Charlois betaalt 25.000 euro subsidie aan een bedrijf dat zonne-energie wil produceren.

1 Wat is het plan

De Vereniging van Wijkbewoners Heijplaat wil een coöperatief bedrijf opzetten dat onder andere zonne-energie produceert. Dat bedrijf moet panelen met zonnecellen kopen om ze op hekken en muren van gebouwen op Heijplaat te monteren. De zonnecellen leveren energie op. Als de zon niet schijnt kunnen de panelen kantelen. Dan is er reclame op te zien.

2 Wat kost het plan?

Het onderzoek naar de haalbaarheid om zo’n bedrijf op te richten kost volgens de wijkvereniging 25.000 euro. Maar een begroting waaruit blijkt waaraan ze dit bedrag uitgeeft zit niet bij de subsidieaanvraag. Wel staat daarin dat het bedrijf dat de kantelbare zonnepanelen verkoopt, Cablean in Sliedrecht, het onderzoek uitvoert.

Omdat Cablean tijdens het onderzoek advies wil inkopen van PricewaterhouseCoopers gaat een deel van het subsidiegeld daarheen.

Hoewel dit niet terug te vinden is in de subsidieaanvraag, blijkt er nog een derde declarant te zijn: de voorzitter van de Vereniging Wijkbewoners Heijplaat, Nico Prins, die de aanvraag ingediend heeft. Prins zegt veel tijd in het onderzoek te steken en rekent 20 à 30 euro per uur.

3 Wat levert het plan op?

Doel is dat het bedrijf gratis zonne-energie gaat leveren aan de verenigingen op Heijplaat zoals de lokale voetbalclub en aan de school. Hun energierekening gaat daardoor omlaag. Ook moet het bedrijf een werkplaats opleveren voor 50 werkloze jongeren. Om er zoveel aan te kunnen nemen, zou het bedrijf het onderhoud van minimaal 1.500 vierkante meter zonnecellen moeten verzorgen.

Om zoveel panelen op Heijplaat te kunnen betalen wil Prins de bedrijven rondom de Waalhaven – waar Heijplaat ligt – vragen lid te worden van de coöperatie.

Hun bijdrage bestaat uit het betalen van de reclame aan de andere kant van de zonnecellen. Van deze inkomsten betaalt het bedrijf zijn kosten: de werkplaats plus de rente en aflossing van de lening die ze moet afsluiten om de zonnepanelen te kopen. Deze zal 1,5 miljoen euro gaan bedragen, volgens de directeur van Cablean, Ronald van Bemmel, de prijs die hij voor de zonnepanelen wil hebben.

4 Het oordeel

Onduidelijk is hoeveel geld van de subsidie naar welke kostenpost gaat omdat een begroting ontbreekt. Ook is het de vraag of de bedrijven op Heijplaat geld willen steken in reclame op de achterkant van de panelen. Slechts weinigen zien deze. Heijplaat is een afgelegen wijk met maar 1.450 inwoners.

Bedrijven kunnen weliswaar kiezen voor een andere toepassing op de achterkant van het paneel zoals filters die fijnstof uit de lucht halen. Maar ook dan geldt: ga eerst eens vragen of ze dat willen. Voor een lening van 1,5 miljoen euro moet Heijplaat een kapitaalkrachtige partij vinden om garant te staan. Geen enkele bank wil verlies mocht het avontuur uitdraaien op een faillissement. Laat ze die eerst zoeken.

En zijn er echt 50 Heijplaters nodig om 1.500 vierkante meter paneel te onderhouden? Dat is 30 vierkante meter per persoon, de oppervlakte van een vloertje van 5 bij 6 meter. De gebiedscommissie van Charlois loopt financieel risico met dit plan. Als het onderzoek geen bedrijf voor de bewoners van Heijplaat oplevert – die kans is groot – gaat 25.000 euro verloren. Dit risico hoort thuis bij Cablean, die uit is op een transactie van 1,5 miljoen euro.

Oordeel: besluit terugdraaien en subsidie terugvorderen!