Column

Stoere house met tederheid

Rolinde Hoorntje spot trends en tipt. Deze week: de pijnlijke soul die house-dromer Elias Mazian ontdekte, waardoor hij nu draait op Awakenings.

Pasen is een keerpunt voor christenen, die vieren dat Jezus is opgestaan uit de dood. Maar ook voor ongelovigen, die wekelijks weer de hemel hopen te bestormen tijdens het festivalseizoen.

Vannacht stond Elias Mazian (25) op de paasspecial van technofestival Awakenings, morgen draait hij twee keer, in de top van een rode hijskraan op DGTL, de officiële opening van het festivalseizoen.

Stel, je groeit op als kind van Marokkaanse ouders in Amersfoort en je bent een dromer. Maar hoe maak je daar een beroep van? De afgelopen tien jaar schopte Elias Mazian het van medewerker in de bibliotheek tot tour-dj van rapper Hef en uithangbord van de Amsterdamse housescene. Vorige week werd hij door Amsterdam Dance Event naar het Amerikaanse showcasefestival SXSW gestuurd. Mazian, bescheiden, beleefd, intelligent, is het type dat zijn woorden afzwakt om een ander in zijn waarde te laten. Draagt een oorbel in zijn rechteroor, maar ook een grote bril. Vijf jaar lang was het „ik en mijn zolderkamer”, zegt Elias, vanaf een schrale sofa in de Red Light Radio-studio in Amsterdam. Meisjes had hij ‘opgegeven’. Hij studeerde jazzgeschiedenis voor zijn eindexamen en zocht op YouTube naar soul. Michael Jackson is zijn ‘aller-allergrootste held’ en zo kwam hij uit bij Motown en Marvin Gaye. „Ik weet nog dat ik in de auto zat en ‘Sexual Healing’ voorbijkwam. Ik was negen. Toen vertelde mijn moeder dat Marvin dood was geschoten door zijn eigen vader. Deze man heeft echt geleden, besefte ik. Het nummer gaat natuurlijk gewoon over seks, maar wist ik veel. Toen hoorde ik ineens het tragische in soul.”

Hij begon aan muziekwetenschappen in Amsterdam, maar dat was niets voor hem. „Er stond een piano in de les die nooit werd aangeraakt. Ik wachtte steeds op die eerste klank.” Drie jaar geleden ging het roer om. In 2013 draaide hij voor het eerst in nachtclub Trouw, drie maanden later was hij er resident. Hij is onderdeel van het deze week gelanceerde bureau van Tom Trago. Op zijn label Voyage Direct bracht hij ook zijn eerste EP Future Times uit. Stoere house, maar de tederheid lonkt. Warmte en de perfecte loop, dat is voor Mazian de essentie van goede muziek. Het repetitieve, de uitgerektheid die hij hoorde in de Marokkaanse folkband Nass el Ghiwane, maar ook bij Newworldaquarium. „Het moment dat ik zijn track ‘Trespassers’ hoorde, snapte ik de essentie van house. Er zit een sample van Sergio Mendes in die tien minuten doorgaat. Ik hou er heel erg van dat muziek me in een bepaald moment trekt ,waarin ik eeuwig wil blijven.” De hemel kan je zoeken in de kerk of een hijskraan, maar ook in house, gewoon thuis.