Het Parool wordt kampioen

Welke problemen heeft Het Parool en wat gaat nieuwe hoofdredacteur Ronald Ockhuysen eraan doen?

Het INIT-gebouw in Amsterdam, waar de redacties van Persgroep-krantende Volkskrant, Het Parool enTrouw gevestigd zijn. FOTO ANP/ROBIN VAN LONKHUIJSEN

Met een nieuw Ajaxshirt staat hij trots op de foto: Ronald Ockhuysen, de nieuwe hoofdredacteur van Het Parool. ‘Baas 9’ staat op de rug. Blijkbaar worden bij de roemruchte Amsterdamse krant de hoofdredacteuren geteld, net als de Amerikaanse presidenten. Ockhuysen kreeg het shirt cadeau van zijn redactie omdat hij Ajaxsupporter is. En Het Parool is net zo Amsterdams als Ajax. Met net zoveel praatjes en net zoveel problemen met morrende supporters.

Ockhuysen lijkt een behoudende keuze: hij was adjunct-hoofdredacteur onder voorganger Barbara van Beukering, dus voorzetting van het beleid lijkt het plan. Had het moederbedrijf De Persgroep grote veranderingen gewild, dan hadden ze immers wel een vernieuwer van buiten aangetrokken.

Tegelijk lijkt verandering onvermijdelijk: Het Parool raakte deze eeuw eenderde van zijn lezers kwijt en heeft nu een betaalde oplage van 55.918 exemplaren (2014, vierde kwartaal). De advertentie-inkomsten zijn gering en dalende, naar 7,2 miljoen in 2013 (2014 wordt niet bekendgemaakt). Volgens Campagne, bestuursvoorzitter van De Persgroep Nederland en ex-Parooldirecteur, wordt Het Parool extra hard geraakt omdat de advertenties vooral van het midden- en kleinbedrijf komen, dat in 2014 veel last had van de crisis.

Dalende oplagecijfers en reclame-inkomsten zijn volgens Ockhuysen een wereldwijde trend, waar Het Parool niets aan kan doen. Maar hij is hoopvol: „Steeds meer hoogopgeleiden blijven in Amsterdam wonen. Dat heeft zo zijn nadelen, de binnenstad wordt een buitenreservaat van het Gooi, maar voor de krant biedt het kansen. Hoogopgeleiden kopen nog kranten.” Amsterdam wordt volgens hem een vechtmarkt voor NRC Handelsblad, de Volkskrant en Het Parool. „Wij komen daaruit als de winnaar.” Hij benadrukt dat Het Parool niet per se voor hoogopgeleiden is: „Laagdrempeligheid van toon en onderwerpkeuze zit in onze traditie. Maar we kunnen niet alle doelgroepen bedienen.”

Campagne benadrukt dat Het Parool „groter is dan menig regionale krant in Europa”. Hij is optimistisch: „We kunnen de daling stoppen.” Volgens hem is het bereik juist gegroeid, als je de website meerekent.

Ockhuysen wil dat de krant zich beter profileert. Het moet een brede krant zijn, met humor en een „landelijke uitstraling”. Niet dat het weer een landelijke titel wordt, zoals na de Tweede Wereldoorlog: de lezers blijven de Amsterdammers, maar de krant moet ook de wereld beschrijven. „Amsterdammers zijn kosmopolitisch, ze willen geen sufferdje”. De hoofdredacteur wil de eigenheid van de krant meer benadrukken, „de eigenzinnigheid, de brutaliteit, de creativiteit.” Redacteuren krijgen van hem alle ruimte om zich te specialiseren.

Digitaal stelt Het Parool weinig voor. Terwijl de toekomst van kranten in digitale vormen ligt. Het blad had in 2012 nog geen digitale editie. In 2013 was de betaalde digitale oplage 1.061 stuks. In 2014 ging die naar 6.784; twaalf procent van de betaalde oplage. De site moet verbouwd, maar die moest wachten tot de grote zustertitels Volkskrant.nl en AD.nl klaar waren. Volgens Campagne ligt hier een grote groeikans en is die eenvoudig te realiseren omdat Het Parool het model van Volkskrant.nl kan kopiëren. Ockhuysen wil een ‘tweestromen-website’: een gratis nieuwsstroom met daarnaast een „VIP-box” die alleen toegankelijk is voor abonnees.

Tegenover de problemen staat dat de krant al een paar jaar een kleine winst schreef. Naar verluidt in 2014 rond de miljoen euro. Ockhuysen noemt het „Een kwetsbaar, maar gezond resultaat.” Dat komt vooral door stevig snoeien in het personeel: veel ondersteunende taken doet De Persgroep nu centraal. Binnenlands en buitenlands nieuws neemt de krant af van AD en Trouw.

Lean and mean is de krant al. Kan het leaner? Het Parool heeft tachtig man personeel. Dat vloekt nog steeds met de vuistregel van De Persgroep: één redacteur per duizend lezers. Nieuwe ontslagen? Campagne en Ockhuysen zeggen van niet. Volgens Campagne is die vuistregel sowieso belachelijk. En Lorianne van Gelder van de redactieraad: „Niet op korte termijn. Ockhuysen krijgt eerst de ruimte krijgt met een goed plan te komen. Misschien ben ik naïef, maar ik maak me geen zorgen zolang we winst maken.”