Furious 7: race op het kerkhof als eerbetoon aan overleden Walker

Bron: www.fastandfurious.nl

Wat doe je als een van je hoofdrolspelers halverwege de filmopnames verongelukt? Het gebeurde met Paul Walker bij Furious 7 (regie: James Wan), het zevende deel van de Fast and the Furious-hitserie. Paul Walker, in de film FBI-infiltrant Brian, kwam in 2013 om bij een autobrand in een Porsche die te hard had gereden. Zo sterven schurken in de serie, schreef NRC-redacteur Coen van Zwol in NRC Handelsblad.

De makers filmden - na een korte pauze - gewoon door, met inzet van body doubles, digitale technieken en wat veranderingen in het script. Er stonden immers miljarden op het spel. Maar wisten ze het niveau hoog te houden van Fast and the Furious, dat we kennen als de melodramatische actiesoap met roof, bolides en bikini’s?

Lees ook: Acteur Paul Walker kende je (onder meer) van deze films

Wraak

In Furious 7 is de crew weer op vrije voeten en zijn de personages terug in de Verenigde Staten. Maar de broer van Owen Shaw (Deckard), met wie de crew eerder afrekende, wil wraak nemen. En dus probeert de crew hem te vinden, vóór hij hen weet op te sporen. We zetten de recensies op een rijtje.

Bekijk vast de trailer van Furious 7 (officiële website hier, IMDB 8,5).

NRC Handelsblad: ★★★☆☆

Van Zwol is er duidelijk over: de makers weten Walkers dood subliminaal in de film te verwerken, wat resulteert in de beste Furious-film tot nu toe. In het eerste half uur van de film dwalen de helden regelmatig tussen de grafzerken en sterft een Japanse vriend door een autobrand. Waarna acteur Vin Diesel gromt: “Ik ben klaar met begrafenissen.” Een race op het kerkhof volgt. De dood wordt symbolisch overwonnen.

Het leidt gek genoeg tot het beste deel van de filmserie. De wrokkig met bommen en granaten strooiende commando Deckard (Jason Statham) staat ditmaal de raceclan naar het leven, en iedereen is op jacht naar een computerchip voor een mondiaal surveillancesysteem. Er zijn wat lopende zaken rond liefde, gezin en geheugenverlies, maar dat is vulling tussen ‘set pieces’, actiescènes vol adrenaline, kogels, oneliners en smeulend rubber.

Alles mag in dit hoogkapitalistische armageddon, zelfs het spook van een in benzine geflambeerde ster gewoon laten door racen om hem daarna zo larmoyant in de marsepein te rollen dat je bijna een traantje wegpinkt. Zo maak je dus winst uit verlies.

Lees ook in NRC Handelsblad: Geflambeerd en in Corona gesmoord (€)

Algemeen Dagblad: ★★★★☆

Het AD noemt de film met “meer dan memorabele stunts” weer “luidruchtig en spectaculair”. Bewondering is er voor de stunt waarbij de crew van Don Toretto met een auto uit een vliegtuig valt, om eenmaal op de grond weer gewoon door te rijden. Van het acteerwerk moet de film het niet hebben, schrijft de krant, maar de rol van de overleden Paul Walker maakt veel goed.

Het slot van deze na zijn dood herschreven film, waarin gebruik wordt gemaakt van de opnames die voor zijn dood al gemaakt waren, is een eerbetoon dat iedere kijker zal ontroeren.

Acteur Vin Diesel vertelt over het filmen na de dood van Paul Walker.

NU.nl: ★★★☆☆

Ja, in het turbo-universum van The Fast and the Furious duiken auto’s uit vliegtuigen, schrijft André Nientied van NU.nl. En in Abu Dhabi dragen alle vrouwen een bikini en zijn de hackers geen verstofte types, maar beeldschone dames. Dat is best even leuk, maar niet te lang, zegt Nientied.

Die aaneenschakeling van macho-momenten is vermakelijk zolang het duurt, al duurt F&F7 wel wat te lang. Maar gelukkig draaft Kurt Russell (zelf scheurneus in Death Proof) op om zijn voorliefde voor Belgische biertjes aan Diesel op te dringen en weet The Rock op een geestige macho manier van zijn gips af te komen. Onwaarschijnlijk? Uiteraard. Maar wel weer erg hilarisch.

de Volkskrant: ★★★★☆

Computergames als Grand Theft Auto zijn zo goed en populair door het bijbehorende gevoel van grenzeloosheid, schrijft Berend Jan Bockting van de Volkskrant. Dat gevoel komt ook terug in Furious 7. Zoals die scène in Abu Dhabi, waarin een sportwagen twee keer door de ruiten van woestijnwolkenkrabbers beukt, “als een eekhoorn op honderden meters hoogte”. Peperduur audiovisueel absurdisme, zo noemt hij het.

Dat krijg je wanneer je bent aanbeland bij deel zeven van een succesvolle filmfranchise, die er steeds weer op uit is zijn voorgangers de loef af te steken.

Maar de film is ook plat, met houterige dialogen, een dun verhaaltje en een weinig originele titel. Maar belangrijker: het werkt.

Toen actiespecialist Justin Lin (regisseur van delen 3 tot en met 6) alles in de vingers kreeg en zijn charismatische cast stevig bij elkaar hield, is er plezier in de films geslopen. Belangrijke troef is de casting van de Britse actiester Jason Statham, die verdienstelijk opdraaft als wraakzuchtige superschurk.

Bron: www.fastandfurious.nl

De Telegraaf: ★★★☆☆/★★★★☆

Voor het zevende deel van The Fast and the Furious móesten de stunts wel spannender zijn dan wat krankzinnig bochtenwerk, schrijft Marco Weijers van De Telegraaf. Samen met de rondvliegende kogels en de scènes die de vriendschap en saamhorigheid van de crew onderstrepen is het een van de belangrijkste elementen van het verhaal. Hoewel Weijers het plot óók maar dunnetjes vindt.

Het heeft niet veel om ‘t lijf en is weinig meer dan een excuus om met het hele team eerst door Azerbeidzjan te scheuren en vervolgens Abu Dhabi onveilig te maken. Downtown Los Angeles is vervolgens het decor van de finale strijd. Niet alleen met de op wraak beluste Deckard Shaw (Jason Statham), maar ook met een vliegende vijand die er een enorm arsenaal aan moderne wapens op na houdt.

De dood van Walker legt geen rouwsluier over de film, zegt Weijers, maar wel over de productie ervan.

Het gedwongen afscheid van de acteur, smaakvol ingekleed, gunt zijn personage uiteindelijk een ander bestaan buiten beeld. Getrouw het idee dat een filmster ook na z’n dood eeuwig blijft leven.