‘Alles moet kloppen als je de winkel binnenloopt’

Amsterdam barst van de bijzondere winkels en vooruitstrevende ondernemers. Mary Go Wild begon als boek over dance, maar is inmiddels een ‘concept store’, met uitgeverij, kunstboeken, posters, platen en – soms – een ‘ravekelder’.

De vier eigenaren van Mary Go Wild, met tweede van links (met baard) Arne van Terphoven. „Ik heb gewoon bedacht: wat is het coolste om me iedere dag mee bezig te houden. En dat is muziek.” Foto Bram Budel

De rijen stonden tot voorbij bar San Francisco aan de Zeedijk, toen de Thunderdome-kledinglijn werd gelanceerd, december vorig jaar. Mary Go Wild, vernoemd naar het in 2013 verschenen boek Mary Go Wild, 25 jaar dance in Nederland, is uitgegroeid tot ‘concept store’. Je vindt er alles wat met dance te maken heeft, zegt oprichter Arne van Terphoven. De voormalig hoofdredacteur van CJP Magazine staat een dag per week achter de kassa, net als zijn drie medeoprichters. Rijk worden ze er overigens niet van: winst maakt de winkel nog niet. „We draaien net quitte.”

Het eerste wat opvalt is een foto van twee dansende ravers met navelrakende spijkerbroeken van Cleo Campert, de huisfotograaf van de Roxy, uit 1989. „Die oude partyfotografie is te gek. Dat is eigenlijk kunst”, zegt Van Terphoven. „Maar niemand doet er iets mee, dus dat hebben we toen naar de winkel gehaald.” Er hangen ook hedendaagse foto’s van Amsterdam Dance Event.

Op tafel liggen boeken als Roxy en de houserevolutie van Job de Wit, maar ook de biografie van popster Pharell en rapper Common. Van Terphoven: „We nemen wel eens een afslag naar hiphop maar Metallica past hier niet, al ben ik enorm fan. We cureren heel streng. Alles moet kloppen als je de winkel binnenloopt.”

Samen met ontwerpechtpaar Alex Slagter en Britta Möller maakte Van Terphoven het boek Mary Go Wild, dat ze uitgaven in eigen beheer. Daarna besloot het drietal zelf ook nieuwe boeken uit te geven, vanuit de kelder van de winkel. Het tweede deel van Gert van Veens Release bijvoorbeeld, het verhaal achter dancebedrijf ID&T, maar ook een internationaal fotoboek van festivalfotograaf Rutger Geerling. Van Terphoven: „Nee man, dat had ik natuurlijk nooit bedacht. Ik heb gewoon bedacht: wat is het coolste om me iedere dag mee bezig te houden. En dat is muziek.”

Mary Go Wild begon als een pop-up winkel, die de vierde oprichter en marketingman Bram Merkx wilde organiseren bij de verschijning van het gelijknamige danceboek. Het boek liep goed, kreeg de Pop Media Prijs en een tweede druk in 2014. De gemeente bood een pand aan op de Zeedijk. Van Terphoven: „Toen dachten we: wat kunnen we dan nog meer voor elkaar krijgen? Wij hebben het besef van de Nederlandse househistorie wakker gemaakt. En we hebben fantastisch materiaal verzameld.”

Tijdens Amsterdam Dance Event draaiden grote namen als Joris Voorn in de ‘ravekelder’. Achterin de winkel struinen nu twintigers door de platenbakken. D ie platen koopt Merkx zelf in. Van Terphoven: „De meest fanatieke vinylkopers zijn niet ouder dan 25. En als je wil vertellen welke platen je hebt gekocht of welk feestje je hebt ontdekt, dan mag je hier ook op de bank komen zitten vertellen. Het is hier net de oude Outland [vroegere platenzaak op de Zeedijk], dus het is eigenlijk ontzettend ouderwets.”

De winkel trekt ‘allerlei mensen’ volgens Van Terphoven. „Oude ravers. Kids die er nu helemaal voor gaan. Italiaanse toeristen. En dat kan ook allemaal. Het is hier niet van hop een tasje en nou oprotten. Het is hier gewoon een gezellig hok.”