Tweede zwarte doos Germanwings terecht, Lubitz bereidde daad voor

Reddingswerkers bij een wrakstuk van de gecrashte Airbus. ANP / Yves Malenfer

De tweede zwarte doos van de neergestorte Airbus A320 van Germanwings is gevonden. Dit meldt de Franse aanklager in Marseille. Deze zwarte doos bevat vluchtgegevens. Op de dag van de crash werd de cockpitvoicerecorder, met daarop geluidsopnamen van de cockpit, al gevonden.

De vandaag gevonden flight data recorder (FDR) bevat gegevens van vrijwel alle instrumenten van het toestel, alsmede handelingen die piloten uitvoeren tijdens het laatste deel van de vlucht. Die data kan onderzoekers helpen de exacte gang van zaken voorafgaand aan de crash vast te stellen. Uit de eerder gevonden zwarte doos, de cockpitvoicerecorder (CVR), komt een scenario naar voren dat duidt op een bewuste actie van de co-piloot om het toestel te laten verongelukken.

De FDR werd vandaag gevonden door een zoekteam dat gespecialiseerd is in het uitkammen van bergachtig gebied. De Franse aanklager zei verder dat mobiele telefoons die gevonden zijn op de rampplek onderzocht worden, meldt AFP. Mogelijk bevatten die gegevens die meer duidelijk maken over wat zich in het toestel heeft afgespeeld.

Lubitz zocht naar manieren om suïcide te plegen

De Duitse aanklager meldt vanmiddag op zijn beurt dat in de komende dagen nog geen resultaten moeten worden verwacht van het uitlezen van de gegevens van de tweede zwarte doos. Wel werd in Berlijn duidelijk gemaakt dat de Duitse co-piloot Andreas Lubitz (27) onderzoek heeft gedaan naar diverse manieren van zelfmoord plegen. Tevens zocht hij online naar de beveiliging van cockpitdeuren.

Justitie in Duitsland zegt dat het uitpluizen van Lubitz’ tablet een zoekgeschiedenis blootlegde van onder meer de dagen voorafgaand aan de crash op 24 maart. Tussen 16 en 23 maart zocht hij naar behandeling van zelfmoordneigingen en methoden om suïcide te plegen. Op de dag voor hij de Airbus bewust zou hebben laten neerstorten zocht hij naar de beveiligingsmethoden van cockpitdeuren.

“Hij hield zich enerzijds bezig met medische behandeling en anderzijds met manieren om zelfmoord te plegen. Daarbij zocht hij op minstens één dag met zoektermen met betrekking tot cockpitdeuren en hun beveiligingsvoorschriften. Persoonlijke correspondentie en zoektermen die teruggevonden zijn op de tablet, waarvan de zoekgeschiedenis niet was gewist, ondersteunen de conclusie dat het apparaat door de co-piloot gebruikt is in de relevante periode.” - Ralf Herrenbrück, woordvoerder Duitse justitie.

Alle lichamen geborgen

Bij de crash van Germanwings-vlucht 4U9525 van Barcelona naar Düsseldorf kwamen alle 150 inzittenden om het leven. Alle lichamen zijn inmiddels geborgen. Het duurt zo’n drie tot vijf weken voor de lichamen zijn geïdentificeerd. De Airbus stortte in de omgeving van Barcelonnette, in bergachtig gebied ongeveer 100 kilometer ten noordoosten van Marseille, neer.

Lubitz, die kampte met ernstige psychische problemen, lijkt volgens gegevens van de CVR zijn gezagvoerder te hebben buitengesloten zodat de Duitser de cockpit voor zichzelf had. Onder de slachtoffers was een 20-jarige Nederlandse vrouw.

Germanwings weet niet waarom Lufthansa kennis niet deelde

Germanwings laat vandaag weten niet op de hoogte te zijn geweest van dat Lubitz tijdens zijn periode als piloot in opleiding aan depressie leed. Lufthansa, waar Germanwings onder valt, zei dinsdag dat het zes jaar geleden al wist dat hij een periode van “zware depressie” kende voor hij zijn opleiding afrondde.

Lubitz werd in september 2013 in dienst genomen, maar Germanwings zegt niet te kunnen uitleggen hoe het kan dat Lufthansa zijn kennis over de co-piloot niet deelde.