clip tegen Twitter

Het begint met een onschuldige selfie die je deelt met de wereld en eindigt met een maniakale verslaving waarna je levend verslonden wordt door een enorme blauwe vogel. Zanger Stromae waarschuwt in zijn nieuwe clip van het nummer Carmen voor wat door Buzzfeed omschreven wordt als de ‘tweetpocalyps’. Die maatschappijkritiek is niet nieuw, want het nummer is al enige tijd uit, maar het is vooral de net verschenen mooie clip die de kritiek op de overheersende aanwezigheid van sociale media in ons leven, erg goed in beeld brengt.

Carmen is een nadrukkelijke verwijzing naar de gelijknamige beroemde opera van componist Georges Bizet uit 1875. De liefde is alleen tegenwoordig volgens Stromae niet meer „un oiseau rebelle” (een rebelse vogel) zoals in de opera, maar „comme l’oiseau de Twitter” – zoals het vogeltje van Twitter. In zijn video gaan onschuldig lijkende blauwe vogeltjes fluitend op de vensterbank zitten, om de twitterende hoofdpersoon vervolgens niet meer los te laten. Van bioscoop tot etentje; bij elke tweet groeit de vogel, het aantal followers groeit maar door. We leven op likes, zegt Stromae.

De clip is het werk van de Franse regisseur en animator Sylvain Chomet, bekend van zijn films La Vieille Dame et les pigeons (De oude dame en de duiven, genomineerd voor een Oscar voor beste korte film), Les Triplettes de Belleville (De drieling van Belleville, genomineerd voor twee Oscars) en L’Illusioniste (De illusionist, ook genomineerd voor een Oscar).

Stromae kreeg voor het eerst echt grote aandacht toen hij het nummer Alors on Danse uitbracht in 2009, maar de 30-jarige Rwandese Belg Paul Van Haver werd pas echt een beroemdheid na de release van zijn tweede album Racine Carrée (vierkantswortel) in 2013.