Jij wilt zeker al heel lang van bank veranderen? Maar doe je het ook?

Na elk bankschandaal is de maat vol: nu ga je écht een andere bank zoeken. Redenen genoeg. Salarisaffaires, schandalen en je wilt een bank die bij je past. En dus stapt iedereen massaal over naar een andere bank. Of niet?

„Nu is de maat echt vol. Ik stap over naar een andere bank.” Je hoort het na elk bankschandaal of bonusaffaire. En affaires zijn er genoeg: de afgelopen weken was er ophef over salarisverhoging bij ING en ABN Amro, in 2013 was Rabobank betrokken bij de Libor-affaire. En dus wordt er massaal van bank gewisseld, zou je denken.

Afgaand op de cijfers van Triodos en ASN, banken die zich als duurzaam en eerlijk presenteren, wordt er inderdaad geswitcht. Volgens een woordvoerder van Triodos heeft de bank de afgelopen weken zo’n duizend nieuwe klanten kunnen verwelkomen. „bijna vijf keer zo veel als normaal”, aldus de bank. Dat betekent dat maximaal 800 mensen zijn overgestapt naar aanleiding van de salarisophef.

ASN heeft er de afgelopen anderhalve week tweeduizend nieuwe klanten bij gekregen. „Dat is substantieel meer dan normaal”, zegt een woordvoerder. Cijfers wil de bank niet geven, maar schrijft de „substantiële” toename toe aan de salarisophef rondom ABN en ING.

Maar: overstappers zijn zeldzaam. Dat Nederlanders in deze aantallen overstappen na ophef over het bankwezen, is niet uniek. Op jaarbasis wordt er volgens de Nederlandse Vereniging van Banken zo’n 80.000 tot 100.000 keer van bank gewisseld. Klinkt misschien als veel. Is het niet. Met ongeveer 21,9 miljoen betaalrekeningen in Nederland betekent dat dat elk jaar ongeveer 0,4 procent van rekeninghouders van bank verandert. Hoewel er veel te doen is geweest rondom banken, is dit percentage de afgelopen jaren vrijwel gelijk gebleven.

De voornaamste reden dat mensen niet van bank veranderen? Tachtig procent van de rekeninghouders had wel over overstappen nagedacht, maar deed dat niet, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Het overgrote deel van de zittenblijvers is „best wel tevreden” over zijn bank. Het laagste rapportcijfer dat de banken krijgen, is 6,9. Dat zijn ABN en Rabobank.

Uit de Bankenmonitor 2014 van de bond bleek dat niet één bank een onvoldoende krijgt van zijn klanten. Sandra de Jong van de Consumentenbond: „Mensen mopperen buitengewoon veel over banken, vooral op internet, maar als je ze op de man af vraagt: ‘Hoe doet uw bank het?’, dan zijn ze eigenlijk best tevreden.”

Van de mensen die bewust bij hun bank blijven, doet ongeveer een kwart dat omdat overstappen te veel gedoe zou zijn. Een van de grootste hindernissen is volgens het rapport dat je je rekeningnummer niet kunt behouden. Een kleine tien procent van de mensen die bij hun bank blijven maar ontevreden zijn, doet dat omdat ze denken „dat het toch geen verschil maakt”.