GoDaddy: kinderachtige reputatie, volwassen beursgang

Foto iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Web-bedrijf GoDaddy heeft een imago dat nog het beste als kinderlijk te omschrijven valt. De reclames tijdens de Super Bowl zijn altijd populair dan wel omstreden vanwege de dieren en supermodellen die erin optreden. “Vuig, onvolwassen”, vindt Slate.

Enigszins verrassend dus, dat GoDaddy een hit onder beleggers bleek te zijn op de eerste handelsdag. De beursgang in New York was een onverwacht succes: het aandeel sloot op 26 dollar, ver boven de 17 to 19 dollar die de onderneming zelf had verwacht.

De pop van dag 1 zegt niet alles. Zoals Slate opmerkt: de recente beursgangen van Lending Club en Box zagen er eerst ook prachtig uit, nu zijn beide aandelen 20 tot 30 procent minder waard dan op de eerste dag.

Toch een gedenkwaardig debuut voor een wat ongure nieuwkomer.

https://www.youtube.com/watch?v=blDezzNEX3E

Radicale gelijkheid niet oké voor iedereen

Zappos kennen we van een ruim schoenenaanbod en vlotte bezorging. De online-schoenenwinkel loopt zo goed dat Amazon de onderneming overnam.

Maar onder topman Tony Hsieh blijkt Zappos ook een unieke leiderschapsstructuur te hebben. Dat wil zeggen: er is geen leiderschap. En dat bevalt niet alle werknemers.

De Washington Post neemt het dilemma onder de loep. ‘Radicaal’ is de aanpak: geen managers die groepen aanvoeren, maar ‘cirkels’ van gelijken die samen beslissen. Zelfbestuur, radicale democratie:

“Bedoeld om beslissingen sneller te nemen, autoriteit te delen en de organisatie innovatiever te maken.”

Wie de zogenoemde holacratie niet ziet zitten, mag probleemloos vertrekken - met drie maanden salaris. Want Hsieh wil zijn mensen ‘keuzevrijheid’ geven, zei hij tegen Quartz.

Hamburgerflippers verdienen beter

Greg Easterbrook, de verse topman van fastfoodketen McDonald’s, ziet zichzelf als een ‘interne activist’. En met de nieuwe loonsverhoging wil hij die reputatie bestendigen.

McDonald’s gaat 90 duizend werknemers in 1.500 restaurants beter betalen. Iedereen krijgt tenminste een dollar méér dan het lokale minimumloon (in de VS verschilt het minimum per staat).

Vakbonden en andere activisten betogen al jaren dat de enorme fastfoodonderneming zijn werknemers veel beter moet belonen. Aangezien de federale overheid maar niet tot een hoger laagste loon komt, is het aan de steden, staten en met name het bedrijfsleven om er iets aan te doen, vinden zij. Easterbrook stemt daarmee in.

De topman begint een beetje als een Silicon Valley-gelovige te klinken:

“We weten dat een gemotiveerd team betere klantenservice tot gevolg heeft, dus we denken dat deze eerste stap niet alleen onze werknemers ten goede komt, maar ook de McDonald’s restaurant-ervaring zal verbeteren.”