Gamebouwers zien steeds meer in de computers van Apple

Apple maakt mooie computers, maar niet voor gamers. Het was simpelweg de moeite niet voor gamemakers. Maar er lijkt verbetering in te komen: onlangs kwam The Sims naar de Mac.

Beeld Ragesquid, bewerking nrc.next

Tim Cook herhaalde het onlangs nog eens in de Apple-lentekeynote: terwijl de pc-markt in zijn geheel krimpt, groeit de Mac al tien jaar ononderbroken. Vooral de laptops doen het goed. „Maar wie wil gamen, koopt nog steeds iets met Windows,” zegt Collin van Ginkel van Two Tribes, een gamestudio in Amersfoort.

Van Ginkel staat niet alleen, blijkt als je het vraagt aan gamemakers. Apple is bij hen nooit populair geweest. Maar er is wel wat veranderd. Nog niet eens zo lang geleden moest je, om een game voor de Mac te kopen, naar goed verstopte winkels, achteraf op industrieterreinen, waar je dan ergens in een hoekje een afgemeten gameschap kon vinden. Nu is er in elk geval ruimere keus, want Mac-games koop je gewoon online. Veel games voor Apple computers worden verkocht via het populaire platform Steam, en in de App Store die op elke Mac is voorgeïnstalleerd; dat makers geen dozen meer naar alle uithoeken van de wereld hoeven te verschepen, scheelt veel kosten, waardoor het sneller lucratief is om een Mac-versie te maken.

Het is nu een klik op een knop

Ook heeft het te maken met ontwikkelsoftware. „Veel kleine studio’s ontwikkelen hun games nu in Unity, een pakket dat het makkelijker maakt om te exporteren naar andere spelcomputers en besturingssystemen,” zegt Richard Boeser van Sparpweed, een studio in Rotterdam.

Daarom is ook ibb & obb, het gestileerde platformspel van Sparpweed, vooralsnog alleen op PlayStation 3 en Windows verkrijgbaar. „Aan Linux- en Mac-versies wordt wel gewerkt. Wij gebruiken de PhyreEngine van Sony, waardoor bij het overzetten veel meer handwerk komt kijken.”

Matt Hergaarden van M2H Game Studio in Alkmaar maakt het Eerste Wereldoorlog-schietspel Verdun in Unity, en heeft er goede ervaringen mee: „Het is nu bijna zo simpel als het klikken op een knopje, om een Mac-versie te maken van een game. Er zijn natuurlijk altijd specifieke bugs waar je tegenaan loopt, maar op de Mac valt dit erg mee. We hebben eigenlijk meer problemen met de Linux-versie.”

Bij Triumph Studios in Delft schrijven ze sinds 1997 hun eigen engine, de motor waarop een game draait. Het bedrijf werkt nu aan Mac- en Linux-versies van Age of Wonders 3, de strategiegame die vorig jaar uitkwam voor Windows. Mede-oprichter Lennart Sas ziet het als een investering: „Het is heel wat werk om onze engine over te zetten. Maar als het eenmaal draait, kunnen we het ook gebruiken voor toekomstige games.”

Volgens Boeser van Sparpweed is het nog maar de vraag of het extra werk wel de moeite waard is. „Maar het is fijn als je game voor meer mensen toegankelijk is. Bovendien werken verschillende medewerkers van ibb & obb op een Mac, het zou een beetje cru zijn als zij het dan niet konden spelen.”

Bij alle geraadpleegde studio’s zorgt de Mac voor tussen de vijf en tien procent van de verkopen, tegen één of twee procent op Linux. „Het gaat om kleine percentages, maar je bereikt toch een breder publiek,” zegt Kitty Calis van RageSquid, de Utrechtse studio achter renspel Action Henk.

Sas van Triumph heeft iets hogere verwachtingen. „We horen dat als je een nieuwe game tegelijk op alle platformen uitbrengt, het percentage op Mac en Linux vijftien procent kan zijn.” En hij ziet gamen op de Mac ook nog wel wat verder groeien. „Windows heeft terrein verloren bij het grote publiek, en dat moet wel effect hebben op gaming.”