En zo doe je het

Om overstappen makkelijker te maken hebben alle Nederlandse banken sinds 2004 een overstapservice: Overstapservice.nl. Hoewel dit gratis is en de banken je veel werk uit handen nemen, moet je als consument ook nog veel doen.

Want de overstapservice zorgt voor:

Het doorstorten van bijschrijvingen naar de nieuwe rekening.

Automatische incasso’s worden nu afgeschreven van de nieuwe rekening.

Als je meer financiële producten bij je oude bank hebt, dan worden die van de nieuwe betaalrekening bij- of afgeschreven.

Maar die service eindigt na dertien maanden. Je krijgt na twaalf maanden een herinnering dat je het allemaal geregeld moet hebben.

De banken doen veel, maar niet alles. Zelf moet je:

Nieuwe passen en internetbankieren aanvragen.

Periodieke overboekingen moet je opnieuw invoeren.

Je administratie bijwerken: omdat je straks niet meer bij afschrijvingen van je oude bank kan, moet je die downloaden.

Stuur je werkgever of andere instantie een ‘overstapkaart’ die je bij je bank kunt krijgen, zodat je inkomsten voortaan op je nieuwe rekening worden gestort.

Rekening geblokkeerd op je oude rekening (bijvoorbeeld vanwege onterechte incasso’s)? Dan moet je deze opnieuw blokkeren.

En dat gaat niet altijd goed

Volgens de Consumentenbond klagen mensen over vertraagd binnenkomen van inkomsten. En soms zijn de oude banken te snel met het afsluiten van de oude pinpas, creditcard en internetbankieren, nog voordat de klanten hun nieuwe bankproducten hebben ontvangen.

Ook lopen automatische incasso’s niet altijd goed. Bedragen worden nog steeds afgeschreven van de oude rekening, maar ook van de nieuwe. Dit komt door administratieve fouten tussen bedrijven en Equens, de Europese betalingsverwerker.

Na twaalf maanden volgt, volgens de Consumentenbond, ook lang niet altijd een herinnering dat de overstapservice bijna ten einde is en dat je alles geregeld moet hebben.