Een Silicon Valley-achtig succes voor ‘de Indonesische BuzzFeed’

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Zo werkt Silicon Valley en ook de nog groene tech-branche van Indonesië: vier kerels van begin twintig bedenken for fun een website die WowShack heet, met als motto “Indonesia-related content worth sharing”. Onder jongeren is het al snel een hit. Voor je het weet ben je ‘de Buzzfeed van Indonesië’.

De potentiële markt voor online-content is gigantisch, zoals GlobalPost schrijft. 250 Miloen inwoners, 83 miljoen mensen online, 50 miljoen smartphones; de getallen zullen in drie jaar verdubbelen, wordt voorspeld.

“Indonesiërs delen dolgraag dingen online - snelle berichten, selfies (Indonesiërs hebben de selfie-stick zo ongeveer bedacht).”

Dat handelsvrag móét er komen

Japan en de VS vochten nog niet zo lang geleden als leeuwen, wat de film Unbroken ook weer in beeld bracht. Maar inmiddels zijn de landen goede vrienden, wat moet blijken wanneer premier Shinzo Abe de VS bezoekt, eind deze maand.

Vooruitlopend op die trip willen Tokio en Washington koste wat kost een handelsovereenkomst bereiken. En de gelegenheid met president Barack Obama en Abe zij aan zij in het Witte Huis is een uitgelezen moment. Zoals Bloomberg Business meldt: “Het staatsbezoek geeft Abe een waardevolle diplomatieke kans, van het soort dat Japanse leiders van groot belang vinden.”

Israël loves China

De VS en Japan moeten niet veel hebben van de Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB), die China aanvoert. Sterker, BusinessInsider omschrijft de ontwikkelingbank - een soort Aziatische versie van de Wereldbank - als “een gigantisch hoofdpijndossier” voor de VS.

Dat komt ook doordat strategische partners en oude vrienden van Washington zich wél bij de AIIB voegen. Israël bijvoorbeeld. Reuters bericht dat de regering-Netanyahu zich bij de internationale ledengroep wil voegen; het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Zuid-Korea, Australië en tientallen andere landen zijn al betrokken bij de pas vijf maanden oude AIB. Want:

“Israëlische bedrijven richten zich steeds meer op Azië om de stijgende vraag naar hun technologie op te vangen, nu de overheid hen aanmoedigt om nieuwe exportmarken te verkennen in reactie op Europa’s toenemende antisemitisme en potentiële handelssancties.”