Column

Crossover is onverwoestbaar hip bij beleidsmakers

Voor de lugubere beelden van Berlinde De Bruyckere kun je op dit moment terecht op een tentoonstelling in het Gemeentemuseum in Den Haag. Je kunt ook naar de opera Penthesilea in De Munt in Brussel. Daarvoor heeft de gevierde Belgische kunstenaar de decors ontworpen: stapels paardenhuiden die de massaslachtingen tijdens oorlogen verbeelden, in dit geval de Trojaanse Oorlog.

Vanaf deze week kun je ook naar Kurt Cobain in het theater. Zijn levensgeschiedenis is door Gerardjan Rijnders vermengd met het verhaal van Shakespeareklassieker Macbeth. Zomaar twee voorbeelden in dit Cultuurkatern van crossovers, de modieuze term die mooi klinkt in beleidsnota’s. Politici en adviesraden zijn er dol op, deze pogingen om kunststromingen samen te brengen. Vooral als wordt geprobeerd canonieke kunsten, die het lastig hebben, te verbinden aan populaire kunsten, in de zoektocht naar nieuw publiek.

Samenwerking tussen culturele instellingen van divers pluimage wordt beschouwd als tovermiddel. In de contouren voor een Kunstenplan van de gemeente Amsterdam schrijft cultuurwethouder Kajsa Ollongren: „Inhoudelijke coalities tussen instellingen kunnen ruimte creëren voor crossovers en voor de verbinding tussen excellentie en experiment.” Volgende week komt de Raad voor Cultuur met zijn advies aan minister Jet Bussemaker voor het cultuurbeleid vanaf 2017, wanneer de huidige subsidieperiode voorbij is. De Raad zal er niet omheen kunnen, gezien de voorliefde waarmee Bussemaker steeds op samenwerking hamert. En ook in de kunstenplannen van andere steden zal het thema terugkeren.

Alleen: is het zo nieuw? Pierre Audi schakelde in de jaren negentig al beeldende kunstenaars als Karel Appel, George Baselitz en Anish Kapoor in voor decors. Toneelstukken over sterren uit de popcultuur zijn ook al vaker vertoond, van Orkater met een stuk over een band als The Monkees tot They are just kids van Oostpool over Patti Smith en Robert Mapplethorpe dit seizoen. Toneelgezelschappen gebruiken heftige dancemuziek al sinds de jaren negentig. Toneelgroep Amsterdam vroeg bij De Russen in 2012 Junkie XL nog om muziek. Amsterdam Sinfonietta speelt met De Dijk. Het Concertgebouw treedt dit jaar op Lowlands op, maar is ook alweer het derde symfonieorkest daar.

Misschien is het tijd voor een idee in extremis: een rockopera van Blaudzun op een libretto van Gustav Peek in regie van Pierre Audi. Met Di-rectzanger en Maestrowinnaar Spike in de bak als dirigent van het Concertgebouworkest en een decor met de heftige styrofoambeelden van Folkert de Jong en video's van Yael Bartana. Als leadzangers Typhoon en Eva-Maria Westbroek. Wordt vast een heel heftig coalitieproduct.