Boete Omroep MAX voor Heel Holland Bakt

Het Commissariaat voor de Media heeft Omroep MAX een boete opgelegd van 162.000 euro. De omroep heeft Ahold, eigenaar van supermarktketen Albert Heijn, in de gelegenheid gesteld geld te verdienen aan producten van het tv-programma Heel Holland Bakt.

Albert Heijn heeft tijdens het tweede seizoen van het programma een Heel Holland Bakt-productlijn op de markt gebracht. „Daarmee heeft Ahold kunnen profiteren van het succes van een met publiek geld gefinancierd programma”, aldus het commissariaat.

Omroep MAX had de rechten op de merchandise uit handen gegeven aan de BBCW, de commerciële tak van de BBC. De BBC is de bedenker van de bakwedstrijd. Ahold sloot vervolgens een overeenkomst af met de Britten.

Volgens het commissariaat is het uit handen geven van de merchandiserechten een overtreding van het zogeheten dienstbaarheidsverbod. Dat houdt in dat de publieke omroep niet dienstbaar mag zijn aan winst van derden, zodat commerciële partijen kunnen profiteren van het succes van programma’s van een publieke omroep.

Het commissariaat legde recentelijk meer boetes op. Het Sinterklaasjournaal kreeg van NTR afgelopen maand een boete van 150.000 euro wegens het in beeld brengen van inpakpapier. De TROS moest vorig jaar 120.000 euro betalen voor sluikreclame voor de Efteling; in hoger beroep werd deze boete teruggebracht tot 69.000 euro. Ook Omroep MAX gaat tegen de uitspraak in hoger beroep. (NRC)