145 jaar grafische kunst in posters

Een heerlijk levensgeluk, de blik op exotische oorden, een wervende typografie: dat is de uitstraling van de kleurrijke affiches van warenhuis de Bijenkorf. In het Stadsarchief in Amsterdam is een tentoonstelling gewijd aan 145 jaar de Bijenkorf, de 100 mooiste affiches. De expositie is meer dan een staalkaart van warenhuisreclame: het biedt ook een eeuw grafische kunst in vogelvlucht.

Het eerste affiche dateert uit 1916, ontworpen door Pieter Das. Een met stro gevulde klomp overtuigt het winkelende publiek ervan dat de Bijenkorf de droomwinkel is voor sint-nicolaasgeschenken. Als kort na de oorlog de magazijnen zo goed als leeg zijn, opent de Bijenkorf de expositie Vleugels der Victorie met gevechtsvliegtuigen van de geallieerden.

Voor degenen die psychedelische tijden hebben meegemaakt, is de poster Upperground van Swip Stolk een feest der herkenning. Het is een vrijzinnige , zwierige variatie op de hoes van Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (1967) van de Beatles. Het meest recente ontwerp is van Irma Boom, speciaal gemaakt voor het Bijenkorf-jubileum. Het logo van een geabstraheerde korf dient als hart van gouden, blauwe, rode en paarse kleurvlakken. Het magazijn als huis voor bijzondere typografie.