Luister liever naar ‘De vlieger’

Eén brok ellende is het leven van André Hazes (1951-2004) in deze biopic. De begenadigde volkszanger valt bijna geheel samen met zijn drankprobleem – na twee uur kan de toeschouwer geen blikje Heineken meer zien. En aan het eind gaat de held nog dood ook, aan delirium tremens. Martijn Fischer (Hazes) speelt die sterfscène trouwens prachtig: als een trillend, in dekens gehuld wrak op de steiger van de dure villa aan de Vinkeveense plassen. Alle ingrediënten van aards geluk aanwezig – geld, huis, vrouw en kinderen. Alleen kon de hoofdpersoon van deze successtory er zijn draai niet in vinden.

Er wordt wel meer goed geacteerd, en er is flink uitgepakt met decors en figuranten. Problematisch is de basisopzet: vanuit het perspectief van de angstige alcoholist die Hazes aan het eind was, schakelen we af en toe terug naar zijn vroegere leven. Gewelddadige vader was de schuld van latere ondergang van zoon – die nogal grove analyse werkt dramaturgisch erg eendimensionaal.

Er zijn wel scènes over Hazes’ leven tussen kleutertijd en ondergang: als zingende barkeeper, of in contact met producer Tim Griek (1944-1988), jarenlang artistiek en commercieel mentor. Maar ook deze scènes staan in het teken van reductionisme: zo is aan Hazes’ tweede echtgenote, Ellen, slechts de rol van figurante zonder tekst toebedeeld. Het geschetste beeld is: Hazes was al zijn hele leven beschonken en deed maar wat. Je zou bijna vergeten hoe geniaal Hazes was, in zijn genre, dat hij een begenadigde theaterpersoonlijkheid was die hard werkte voor zijn succes, en hoe bijzonder zijn stem was – het laatste wordt in de film onbedoeld duidelijk in de vlakke imitaties van Martijn Fischer.

De oorsprong van deze bijna denigrerende benadering is wel duidelijk: de reductie tot zieligheid weerspiegelt de visie van de erven-Hazes, derde echtgenote Rachel en anderen, die het merk ‘Hazes’ bezitten en monopoliseren. Zonder hun instemming kon deze film noch de recente musical tot stand komen. Maar wie wil weten wie André Hazes was, kan beter thuis De vlieger nog eens opzetten.