Koffie is helemaal ons kopje thee

04 Oct 2014, Berlin, Germany --- Germany, Berlin, beared man sitting in a garden cafe using smartphone --- Image by © fotografixx/Westend61/Corbis Foto Hollandse Hoogte

“Make tea not love.”

De mannen van Monty Python snappen het wel. Het hart van een Brit gaat nu eenmaal sneller kloppen van een goede kop thee. Geen grote verrassing dus dat ze in het Verenigd Koninkrijk meer English Breakfast Tea drinken dan bakkies pleur.

Daarmee zijn ze een uitzondering in Europa, blijkt uit een recent verschenen rapport van marktonderzoeksbureau Euromonitor. Geef de rest (oké, op de Ieren, Letten, Oekraïners en Wit-Russen na dan) maar koffie. En ons ook.

Sterker nog, we drinken per persoon meer koffie dan in de meeste andere Europese landen. NRC Q berekende het gemiddeld aantal koppen koffie en thee dat wij per dag drinken. Derde plek. Met iets meer dan drie koppen koffie per dag krijgen alleen de Zweden en Finnen meer cafeïne binnen.

Klik op een land in de kaart om in de staafdiagram eronder de jaarlijkse besteding aan koffie of thee door de jaren heen te zien

Wat drinken we dan?

Filterkoffie, nog steeds. Al neemt de populariteit daarvan enigszins af. Waar we ook gek op zijn: cupjes. Van Nespresso tot Dolce Gusto of het huismerk van de Jumbo. Sinds vorig jaar de cupjesmarkt werd opengebroken is er in ieder geval genoeg keuze.

Een cupje thuis, een filter op kantoor. Al drinken we ook graag een kop versgemalen bonen buiten de deur. Tussen 2008 en 2013 (de laatst beschikbare cijfers van het Bedrijfschap Horeca en Catering) steeg het aantal koffietentjes en tearooms met 5 procent naar circa 1550. De koffiehoofdstad? Natuurlijk, Amsterdam.

Sindsdien heeft die stijging alleen maar doorgezet, zegt Joris Prinsen van Koninklijke Horeca Nederland.

“Er is een enorme herwaardering voor koffie en thee gaande. Je zag het aan de opkomst van barista’s, Coffee Company’s. Nu is met name de betere thee bezig met een opmars. Niet gewoon zo’n zakje, maar thee met een verhaal.”

2015 wordt het jaar van de thee, let op zijn woorden.