Klik, en je hebt een foto gekocht van drie ton

Foto Lee Friedlander

Zit je op eBay en hou je van kunst? Vanaf vanavond kun je meebieden op de veilingen van Sotheby’s in New York. Samen met de 152 miljoen andere kopers van eBay dan.

In totaal worden er 188 foto’s geveild , op deze eerste avond dat het veilinghuis weer samenwerkt met internetgigant eBay. Een samenwerking die de twee giganten in de zomer van 2014 al aankondigden, waarmee ze hun mislukte poging uit 2003 willen doen vergeten nu de kunstmarkt op internet vaart lijkt te krijgen.

Sotheby’s heeft besloten dat álle veilingen in New York, behalve de major evening sales via eBay uitgezonden zullen worden, laat een woordvoerder weten.

“De doelgroep van het nieuwe platform zijn vooral debuutkopers en we richten ons op veilingsstukken rond de 25.000 dollar.”

Waarom wil Sotheby’s samenwerken met eBay?

Nieuw is via internet veilen niet voor Sotheby’s. Via het eigen internetkanaal bieden kan al langer. Maar daarmee wordt het massapubliek niet bereikt, waar nu op wordt gemikt. Twee eerdere pogingen om samen met Amazon (in 1999) en met eBay (in 2003) de internethandel op te vijzelen, strandden. Die mislukkingen schrikten ook andere partijen af.

Kunstwerken leken niet geschikt voor aanschaf via internet: Omdat de prijzen zo hoog zijn dat je een kunstwerk ook echt gezien wil hebben en hun waarde afhankelijk is van zaken als conditie, herkomst en echtheid die online moeilijk te bepalen zijn.

Dat lijkt veranderd. De onlinehandel is het snelst groeiende deel van de kunstmarkt. In 2014 ging er 3,3 miljard euro in om, schatte kunsteconome Clare McAndrew vorige maand in het jaarlijkse Tefaf Art Market-rapport. Een conservatieve schatting noemde zij dat bedrag. De omvang van de hele kunstmarkt schat zij op 51 miljard.

Wat doet de concurrentie?

Christie’s, de grote concurrent van Sotheby’s, organiseert sinds 2012 aparte internetveilingen. Aangekondigde online-only veilingen zijn er onder meer van foto’s, tekeningen en litho’s van Andy Warhol, handtassen, vintage horloges en Chinese kunst.

Daarnaast is er een opleving sinds online kunsthandel Artnet in 2008 opdook, gevolgd door Paddle 8 in 2011, Auctionata in 2012 en nog zo’n twintig andere.

Hun omzetten zijn nog beperkt, blijkt uit een overzicht van marktonderzoeksbureau Skate’s Art Finance Center. Auctionata boekte de hoogste verkopen met 41 miljoen dollar. Opmerkelijk is dat Skate’s becijfert dat crowdfundingsite Kickstarter alleen al voor kunstprojecten 184,7 miljoen aan financiering wist op te halen, meer dan de gecombineerde omzet van de vier online kunstveilingsites.

Welke bedragen leveren online veilingen op?

Slechts 14 procent van de digitaal verhandelde kunst gaat weg voor een prijs boven de 50.000 dollar, becijferde McAndrew. De meeste online kunstverkopers richten zich op het middensegment, met werken tussen de 1.000 en 50.000 dollar.

Groot is de handel aan de onderkant van de markt voor de verkoop van reproducties en zeefdrukken. Bij eBay werd voor 1 miljard aan laaggeprijsde kunstobjecten geveild. Amazon gaat, na eerdere weinig succesvolle pogingen, proberen ook waardevollere kunst te verkopen door onder andere samen te werken met de Affordable Art Fair. Maar zoals Skate’s schamperend opmerkt:

“Zo lang kunst is begraven in de categorie Huis, Tuin en Huisdieren is het weinig zichtbaar en dus onduidelijk wat de ambities van het grootste onlinewarenhuis werkelijk zijn.”