Is de Nationale Bioscoopbon niet meer het leukste cadeau in het donker?

2008-09-29 00:00:00 ENSCHEDE - Bioscoop Cinestar, gelegen in het Go Planet Parc, een Sport- en Entertainmentcentrum in Enschede. De bioscoop beschikt over tien zalen en ruim 2700 stoelen. ANP PHOTO XTRA LEX VAN LIESHOUT Foto ANP

Sta je op het punt iemand een Nationale Bioscoopbon cadeau te geven? Dat wordt dan geen avondje in een van de 21 Pathébioscopen. De bonnen gekocht na 1 april zijn daar namelijk niet meer geldig. Vandaag stapt de grootste Nederlandse bioscoopketen, met een marktaandeel van bijna vijftig procent, uit de Nationale Bioscoopbon.

De Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB), branchevereniging en uitgever van de bon, schat dat er jaarlijks voor tien tot dertien miljoen euro aan Nationale Bioscoopbonnen verkocht wordt. Daarmee zijn de bonnen - als deze ook daadwerkelijk besteed worden - goed voor ongeveer vijf procent van de omzet uit bioscoopkaartjes.

Waarom wil Pathé niet meer?

Discussie over de bonnen ontstond, omdat Pathé van mening is dat een commercieel product niet thuishoort bij een branchevereniging. Robbert Schuurmans, commercieel directeur bij Pathé:

“Een branchevereniging moet zich bezig houden met het behartigen van belangen, niet met risicovolle commerciële activiteiten.”

Martijn Visscher, woordvoerder van Wolff (acht bioscopen), noemt de constructie niet “per se gek, maar je zou er je twijfels bij kunnen hebben”.

De bioscoopbon is voor de NVB een “belangrijk marketinginstrument”, zo staat in het jaarverslag. Het zou niet bedoeld zijn om winst te maken, maar moet vooral een stimulans vormen voor bezoekers om naar de bioscoop te gaan.

Toch werd aan de oproep van Pathé gehoor gegeven. Vanaf vandaag exploiteert een nieuwe stichting de bon: de Stichting Nationale Bioscoopbon. Iedere bioscoop in Nederland kan zich daarbij aansluiten of gewoon simpelweg de bonnen accepteren.

Pathé doet dat niet. Schuurmans:

“We vinden dat de individuele brancheleden zich met deze commerciële activiteiten bezig moeten houden.”

Eigen bon eerst

De NVB betreurt de beslissing. Een oordeel heeft de branchevereniging niet over de kwestie - “het is hun vrije recht eruit te stappen”-, maar dat de bioscoopketen met een eigen Pathébioscoopbon meer winst hoopt te gaan maken, lijkt een woordvoerder “logisch”.

Ron Sterk, directeur van de JT-bioscopen (22 bioscopen), vermoedt ook winst als een van de motieven. Sterk: “De nieuwe bon bij Pathé staat niet voor een geldwaarde, maar voor een bioscoopbezoek. Zo lever je bijvoorbeeld een bon van 9,95 euro in voor een bioscoopbezoek, ook als een kaartje eigenlijk maar acht euro kost.”

Dat een bezoeker met de nieuwe cadeaukaart, BioscoopCadeau, soms meer betaalt dan de prijs van een daadwerkelijk kaartje, bevestigt Schuurmans. Maar Pathé zou, zo zegt de commercieel directeur, klanten op dat soort momenten ook nog wel adviseren om de kaart pas bij een duurdere film te gebruiken.

Er is meer dan Pathé

Voor andere bioscoopketens, zoals JT en Wolff, verandert er vanaf vandaag in ieder geval weinig. Maar nu zo’n grote speler als Pathé niet meer mee doet, lijken er toch wel wat zorgen te zijn. Visscher, van Wolffbioscopen: “Een Nationale Bioscoopbon zou natuurlijk ook nationaal moeten zijn. Maar voor de mensen buiten de Randstad kan het nog prima blijven werken. Het land is natuurlijk groter dan alleen de plaatsen waar Pathé zit.”