Bioscoopbon stuk minder nationaal

Nationale Bioscoopbon niet langer geldig bij Pathé (marktaandeel 46,2 procent) dat eigen alternatief introduceert.

De vanaf vandaag gekochte Nationale Bioscoopbonnen zijn niet meer geldig in de 21 Pathébioscopen. De grootste Nederlandse bioscoopketen, met een marktaandeel van bijna 50 procent, is uit de Nationale Bioscoopbon gestapt.

De Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB), branchevereniging en uitgever van de bon, schat dat er jaarlijks voor 10 tot 13 miljoen euro aan Nationale Bioscoopbonnen verkocht wordt. Daarmee zijn de bonnen – als ze ook daadwerkelijk besteed worden – goed voor ongeveer 5 procent van de omzet uit bioscoopkaartjes.

Er ontstond discussie over de bonnen, omdat Pathé vindt dat een commercieel product niet thuishoort bij een branchevereniging. Robbert Schuurmans, commercieel directeur bij Pathé: „Een branchevereniging moet zich bezighouden met het behartigen van belangen, niet met risicovolle commerciële activiteiten.” Martijn Visscher, woordvoerder van Wolff (acht bioscopen), noemt de constructie niet „per se gek, maar je zou er je twijfels bij kunnen hebben”.

De bioscoopbon is voor de NVB een „belangrijk marketinginstrument”, zo staat in het jaarverslag. Het zou niet bedoeld zijn om winst te maken, maar moet vooral bioscoopbezoek stimuleren.

Toch werd aan de oproep van Pathé gehoor gegeven. Vanaf vandaag exploiteert een nieuwe stichting de bon: de Stichting Nationale Bioscoopbon. Iedere bioscoop in Nederland kan besluiten die bonnen te accepteren, ook zonder zich bij de stichting aan te sluiten.

Pathé doet dat allebei niet. Schuurmans: „We vinden dat de individuele brancheleden zich met deze commerciële activiteiten bezig moeten houden.”

De NVB betreurt de beslissing. Een oordeel heeft de branchevereniging niet over de kwestie – „het is hun goed recht eruit te stappen” – maar dat de bioscoopketen met een eigen Pathébioscoopbon meer winst hoopt te gaan maken, lijkt een woordvoerder „logisch”.

Ron Sterk, directeur van de JT-bioscopen (22 bioscopen), vermoedt ook winst als een van de motieven. „De nieuwe bon bij Pathé staat niet voor een geldwaarde, maar voor een bioscoopbezoek. Zo lever je bijvoorbeeld een bon van 9,95 euro in voor een bioscoopbezoek, ook als een kaartje eigenlijk maar 8 euro kost.”

Dat een bezoeker met de nieuwe cadeaukaart, BioscoopCadeau, soms meer betaalt dan de prijs van een daadwerkelijk kaartje, bevestigt Schuurmans. Maar Pathé zou, zo zegt de commercieel directeur, klanten op dat soort momenten ook nog wel adviseren om de kaart pas bij een duurdere film te gebruiken.

Voor andere bioscoopketens, zoals JT en Wolff, verandert er vandaag in ieder geval nog weinig. Maar nu zo’n grote speler als Pathé niet meer mee doet, lijken er toch wel wat zorgen te zijn. Visscher, van Wolffbioscopen: „Een Nationale Bioscoopbon zou natuurlijk ook nationaal moeten zijn. Maar voor de mensen buiten de Randstad kan het nog prima blijven werken. Het land is natuurlijk groter dan alleen de plaatsen waar Pathé zit.”