Pathé stapt uit de Nationale Bioscoopbon

De grootste Nederlandse bioscoopketen, Pathé, stapt met een marktaandeel van bijna 50 procent uit de Nationale Bioscoopbon. Jaarlijks zouden voor 10 tot 13 miljoen euro aan Nationale Bioscoopbonnen worden verkocht. Dat blijkt uit een schatting van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB). Daarmee zijn de bonnen goed voor ongeveer 5 procent van de omzet uit bioscoopkaartjes. Discussie over de bonnen ontstond, omdat Pathé van mening is dat een commercieel product niet thuishoort bij een branchevereniging. De bioscoopbon is voor de NVB een „belangrijk marketinginstrument”. Het zou niet bedoeld zijn om winst te maken, maar moet vooral een stimulans vormen voor bezoekers om naar de bioscoop te gaan. Toch werd aan de oproep van Pathé gehoor gegeven. Sinds gisteren exploiteert een nieuwe stichting de bon: de Stichting Nationale Bioscoopbon. Elke bioscoop in Nederland kan zich daarbij aansluiten of simpelweg de bonnen accepteren. Pathé doet dat niet.