Sterren openen strijd om muziekstreaming

Muziekstreaming gaat een nieuwe fase in. Rapper Jay Z bindt met muziekdienst Tidal de strijd aan met Spotify.

Met een fikse sterrencast heeft rapper en zakenman Shawn ‘Jay Z’ Carter (45) tijdens een persevenement in New York zijn strijd geopend voor een aandeel in de groeiende muziekstreamingmarkt. De rapper nam eerder dit jaar voor 56 miljoen dollar een meerderheidsbelang in het Scandinavische Aspiro, ontwikkelaar van high fidelity-muziekstreamingdienst Tidal, en lanceerde het platform gisteren opnieuw in het bijzijn van een keur aan grote popsterren, onder wie Madonna, Rihanna, het Franse danceduo Daft Punk – in karakteristiek robotkostuum – country-ster Jason Aldean, Alicia Keys, Kanye West en Jay Z’s echtgenote Beyoncé.

In totaal zijn zestien popsterren mede-eigenaar van Tidal, waarmee het, zo benadrukte R&B-zangeres Alicia Keys tijdens de herintroductie, „de eerste muziekstreamingdienst is die eigendom is van artiesten”. In ruil voor hun aandeel in het bedrijf hebben de artiesten volgens muziekindustrietijdschrift Billboard exclusieve content toegezegd. Rihanna’s nieuwe single Bitch Better Have My Money staat bijvoorbeeld op het nieuwe platform maar vooralsnog niet op dat van marktleider Spotify. Abonnees van Tidal hebben onbeperkt toegang tot zo’n 25 miljoen tracks en – een nieuwe ontwikkeling – ruim 75.000 muziekclips in HD-kwaliteit.

De popsterren presenteerden Tidal als antwoord op veelgehoorde kritiek op bestaande muziekstreamingdiensten. Die zouden te weinig uitbetalen aan artiesten en onvoldoende omzet genereren voor de rechthebbenden. Het freemium-model, bijvoorbeeld de gratis variant-met-advertenties van Spotify, staat onder hevige druk van de grote platenmaatschappijen en ook is er kritiek op de audiokwaliteit van streamingmuziek. Tidal heeft een abonneevorm in ‘standaard’-kwaliteit (9,99 dollar per maand) en in hogere audiokwaliteit (19,99 dollar per maand). En kent, los van een eenmalige kennismakingsperiode, geen gratis variant.

Met Tidal gaat de strijd om muziekstreaming, met verder een belangrijke rol voor onder meer Deezer en Googles YouTube, een nieuwe fase in. Later dit jaar wordt de herlancering van Beats Music verwacht, de streamingdienst die is gekocht door Apple.

Volgens Jay Z biedt industrieveteraan Jimmy Iovine achter de schermen flink tegen hem op om popsterren aan het platform van Apple te binden. Iovine was samen met Dr. Dre eerder al succesvol met de combinatie van een door een grote ster (Dr. Dre) omarmd merk en de suggestie van betere geluidskwaliteit, met de Beats By Dre-hoofdtelefoons. Bij zowel Apples Beats als Jay Z’s Tidal lijken muziekcuratie, audiokwaliteit en exclusieve content een voorname rol te gaan spelen.

    • Saul van Stapele