Ook RTL heeft nu z’n ‘original’

, de eerste grote Nederlandse dramaserie gemaakt voor internet.

Kleindochter Jisanne Vonk (Puck van Stijn) ziet soms dingen die er niet zijn.

Het Amerikaanse Netflix heeft House of Cards en Orange is the new black, het Nederlandse Videoland nu Zwarte Tulp. Sinds gisteren heeft de online videotheek van RTL Nederland ook zijn eigen ‘original’.

De nieuwe Nederlandse dramaserie over twee rivaliserende families in de bollenstreek is exclusief te zien voor abonnees van Videoland Unlimited, net als Netflix doet bij eigen producties. Het complete seizoen, alle twaalf afleveringen, staat sinds maandag online. Ook zoals Netflix het doet. En de serie moet zorgen voor de doorbraak van Videoland Unlimited, net als House of Cards voor Netflix heeft gedaan.

Vijf vragen over Zwarte Tulp.

1Een Videoland Original, is dat bijzonder?

Ja en nee, zegt Arno Otto, direc- teur digitaal van RTL Nederland. „Original content is de hype van dit moment. Dat zie je over de hele wereld. Grote telecombedrijven, elektronicafabrikanten, networks, iedereen wil kijkers trekken met eigen producties. Dat lijkt nieuw, maar in feite doet een omroep als RTL dat al jaren.”

Nieuw en uniek is natuurlijk wel dat Zwarte Tulp voor RTL’s video-on-demanddienst wordt gemaakt. En niet voor RTL 4 of een van de andere commerciële zenders. Zwarte Tulp is de eerste grote Nederlandse serie speciaal gemaakt voor internetkijkers. En het is de eerste online serie die in de hoge beeldkwaliteit 4K, ofwel ultra high definition, wordt getoond. „Een dubbele primeur”, aldus Otto.

2Is Zwarte Tulp anders dan een gewone serie op RTL?

Er zijn twee grote verschillen tussen een serie voor een digitale abonneedienst als Videoland en voor een commerciële tv-zender.

Ten eerste: Videoland is zonder reclame alleen beschikbaar voor abonnees. Dat biedt de makers van een serie meer mogelijkheden om een verhaal te vertellen. Zo hoef je geen rekening te houden met programma-onderbrekende reclame en niet steeds cliffhangers in te bouwen om kijkers te verleiden te blijven hangen.

En ten tweede: als alle afleveringen direct beschikbaar zijn voor fanatieke veelkijkers (bingewatchers) kan je langere verhaallijnen hanteren. „Je kijkt alsof je een boek leest”, zegt Otto van RTL. „Je bepaalt zelf hoeveel hoofdstukken je leest, in plaats van dat pakweg elke zondagavond één hoofdstuk wordt geleverd met een paar flyers van adverteerders er tussen.” Otto noemt dat het verschil tussen serialized en episodical producties, tussen lange lijnen en korte verhaaltjes.

De kosten blijven overigens hetzelfde; kwalitatief hoogstaand internetdrama is niet goedkoper dan televisie, zegt Otto. „Zwarte Tulp kost ettelijke miljoenen. Dat is vergelijkbaar met dramaproducties voor tv.”

3Waarom doet RTL dit?

Simpel: RTL Nederland wil zoveel mogelijk abonnees werven voor zijn online dienst Videoland Unlimited. Die is te krijgen via een digitaal tv-abonnement (onder meer bij KPN) en direct via internet, zonder distributeur. Dat wordt genoemd over the top of OTT. RTL wil zo inspelen op de behoefte van met name jonge kijkers om meer video te kijken waar en wanneer zij dat willen.

Opmerkelijk is dat RTL Videoland Unlimited de eerste maand gratis aanbiedt. Wie Zwarte Tulp voor niks wil zien, heeft een maand de tijd. Otto: „Dat is nu overal de nieuwe manier om abonnees te werven. Wij zijn zo overtuigd van ons aanbod dat wij kijkers zo willen laten kennismaken met Videoland. Mensen willen zich niet meer voor langere tijd vastleggen.”

Over de verwachtingen kan Otto nog weinig zeggen. Zwarte Tulp is de eerste on demand-serie voor RTL. Het is nieuw voor Nederland, maar ook voor RTL Group, met zenders in onder meer Duitsland en Frankrijk het grootste tv-concern van Europa. Online video vormt het hart van de digitale strategie, stelde de groep deze maand bij de presentatie van de jaarcijfers. RTL Group wil zijn aanbod op het gebied van on demand kijken uitbreiden. Zo wil men minder afhankelijk worden van adverteerders en meer inkomsten krijgen via consumenten.

4Videoland? RTL heeft toch al RTL XL en NLziet?

Op drie verschillende digitale platformen biedt RTL video aan tegen betaling – net zoals de publieke omroepen en SBS. RTL heeft Videoland Unlimited, er is RTL XL, en samen met de publieke omroep en SBS kwam NLziet tot stand. Dat is niet verwarrend voor de Nederlandse kijkers, vindt Otto. „RTL XL is voor als je iets hebt gemist op tv en dat graag wil terugzien. Wie geen reclame wil, kan betalen. NLziet is alles van de Nederlandse tv zonder commercials. En Videoland biedt films en series, of die nou op tv zijn geweest of niet.”

5Komt Zwarte Tulp ook op een ‘gewone’ zender?

Zul je zien: heb je net een abonnement genomen, komt de serie ook op tv. „Nee”, zegt Otto. „Dat is niet gepland op korte termijn. Zwarte Tulp is exclusief voor Videoland. En er volgen meer Originals.”