Lekker naar de zon vanaf Lelystad, maar is dat wel zo’n goed idee?

Foto Lex van Lieshout / ANP

Lelystad Airport wordt de volgende grote regionale luchthaven, staat vandaag in het Staatsblad. Van staatssecretaris Mansveld mag de luchthaven groeien tot maximaal 45.000 vliegbewegingen per jaar. Maar is dat wel zo’n goed idee, nog een regionale luchthaven?

Zo goed gaat het namelijk niet met de de kleine vliegvelden in Nederland. Uit vanochtend gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt: er wordt steeds meer gevlogen en de andere Nederlandse Schiphol-onderdelen Eindhoven en Rotterdam groeien daardoor, maar Maastricht en Groningen hebben het moeilijk.

Eindhoven springt eruit

Lelystad heeft de planning om uiteindelijk jaarlijks zo’n 6,7 miljoen passagiers te verwerken. Veel meer dan de haast vier miljoen die regionale uitblinker Eindhoven er nu heeft. Schiphol had er vorig jaar, ter vergelijking, 55 miljoen.

Maar in Maastricht gaat het minder

De provincie Flevoland en gemeente Lelystad hopen op groei en werkgelegenheid door een uitgebreid vliegveld. Maar het kan ook anders uitpakken. Twente Airport bij Enschede, waar de provincie veel geld in heeft gestoken, gaat bijvoorbeeld helemaal niet meer door. En in Maastricht nam het aantal passagiers afgelopen jaar af. De zoveelste tegenvaller voor het vliegveld, want het lijdt al een tijd flinke verliezen. Zo erg dat het voor miljoenen moet worden gered door gemeente en provincie.

Ook Groningen heeft het met zijn lagere passagiersaantallen en verlies niet bepaald makkelijk. Dat terwijl het juist net een controversiële en overheidsmiljoenen kostende verlengde baan heeft gekregen om grotere vliegtuigen (en dus meer passagiers) aan te kunnen. Voor volgend jaar verwacht het vliegveld naar eigen zeggen wel een groei van 10 procent.

Want afhankelijkheid maatschappijen is gevaarlijk

Lelystad wordt met 45.000 jaarlijkse vluchten aantrekkelijk voor maatschappijen, denkt Schiphol. Maar ook dat spreekt niet voor zich. Maastricht zit nu met minder passagiers, terwijl anderen groeien. Deels komt dat doordat Ryanair besloot zijn basis op het vliegveld te sluiten, waardoor er minder vluchten gingen. Dat laat ook meteen het grootste gevaar voor regionale luchthavens zien: ze hebben een beperkt aantal bestemmingen, en zijn daarbij erg afhankelijk van specifieke luchtvaartmaatschappijen.

Eindhoven is met zijn tachtig bestemmingen - een ruime verdubbeling in vijf jaar - voor het grootste deel afhankelijk van drie maatschappijen. Op Schiphol, 319 bestemmingen, is dat wel anders.

En ook Maastricht is volgens vluchtgegevens op de site - het wilde geen commentaar geven - met tien bestemmingen voor de helft van Ryanair afhankelijk. In Groningen is zo’n 60 procent van de veertien bestemmingen van Transavia. Op Rotterdam vliegen ondanks de veertig bestemmingen ook maar zeven maatschappijen. Dat is ook een gevaar voor Lelystad: er zijn nog weinig geïnteresseerde vliegtuigmaatschappijen.

Een positief vooruitzicht voor Lelystad is er wel: met de andere regionale luchthavens van Schiphol gaat het goed. Schiphol is volledig eigenaar van Rotterdam The Hague en heeft een meerderheidsbelang in Eindhoven Airport. Als Lelystad Airport even goed floreert als de andere twee dependances, dan komt het wel goed.

Update: 9:05 uur. Het begin van dit stuk is aangepast vanwege de definitieve publicatie in het Staatsblad.