Genoeg maatschappelijke controverses

De reclameblokken waren kort tijdens de Gaza-oorlog. Bijna geen adverteerder durfde het afgelopen zomer aan om producten aan te bieden rondom Big Brother. In tijden van oorlog kun je maar beter niet worden geassocieerd met entertainment.

Maar over kijkers had Big Brother Israël niet te klagen. Zo’n 1,3 miljoen van de 8 miljoen Israëliërs stemden iedere avond af op het zesde seizoen van de realityshow. Er was alleen een ethisch probleem, zegt Nili Beitan, een vrouw die drie seizoenen de casting van Big Brother verzorgde. „Normaal mogen de deelnemers niets weten van wat er in de buitenwereld gebeurt. Konden we dat nu wel maken?” Uiteindelijk sijpelden de berichten van de oorlog toch door in het huis.

Big Brother is de populairste show van Israël. Waar mensen in Nederland het kaaswinkeltje van een deelnemer aan Boer Zoekt Vrouw opzoeken, willen Israëliërs weten waar een weggestemde kandidaat zijn kleren koopt. En direct na afloop van een seizoen melden de kandidaten zich alweer.

De Israëlische Big Brother probeert maatschappelijke controverses te importeren in het huis. Het ging bijvoorbeeld over racisme, met een winnende kandidate van Ethiopische afkomst. Altijd is er een twist – bijvoorbeeld toen er een eeneiige tweeling meedeed waarvan de andere kandidaten dachten dat het één persoon was.

De Israëlische regisseur Yoram Zak is een beroemdheid in de wereld van Big Brother. Beitan: „Zit hij ineens in Finland, om uit te leggen hoe ze er een interessante show van kunnen maken.” Of het programma het nog lang volhoudt, weet ze niet. „Ze deinzen er in Israël niet voor terug om met een show te stoppen op het hoogtepunt. De nieuwste realityshow, over overleven in de Amazone, is al in de maak.”