Wat als een ander je bedrijfsnaam kopieert?

Beeld iStock

Stel, je hebt een bedrijf in bakfietsenbarbecues, met de toepasselijke naam BAQ-fiets, en er duikt ineens een bedrijf op met de naam BAQfiets, zonder streepje dus, dat ook fietsbarbecues verhuurt. Wat doe je dan?

Het overkwam Joeri Kruize, eigenaar van BAQ-fiets. Kruize: “Ik zocht mijn bedrijf op Facebook op en toen kwam er opeens een pagina van dit bedrijf naar boven.” Wanneer is een bedrijfsnaam nou echt ‘van jou’ en wat kan je doen om die te beschermen?

Gelijke merk- of bedrijfsnamen komen regelmatig zonder problemen voor:

Een handelsnaam

Je hebt een handelsnaamrecht als je de handelsnaam actief gebruikt als ondernemer, legt jurist Charlotte Meindersma uit:

“Je hebt bijvoorbeeld een website met de naam en het staat op je visitekaartje. Een inschrijving in het handelsregister is voor handelsnaamrecht niet noodzakelijk.”

Geen enkel ander bedrijf in dezelfde branche én in hetzelfde geografische gebied mag die naam dan gebruiken. Wat bijvoorbeeld wel kan: een bakker Jansen en een bloemist Jansen in dezelfde stad. Maar twee bloemisten Jansen, dat mag dus niet. En als de namen erg op elkaar lijken? Dat kan soms een wat grijs gebied zijn, zegt Meindersma.

“Dat grijze gebied is groter geworden nu er veel online gebeurt. Bedrijven zijn wat minder afhankelijk van de locatie.”

Bij inschrijving in het handelsregister adviseert de Kamer van Koophandel (KVK) de naam te wijzigen als deze te veel lijkt op een andere. Of daar gehoor aan gegeven wordt, is aan de inschrijver zelf. De KvK weigert geen inschrijving op basis van een gelijkenis, maar het stuurt de inschrijver wel een brief om te waarschuwen voor het risico ervan.

Gelijke bedrijfsnamen die wel voor problemen zorgen:

Een merknaam

Waar de handelsnaam je vooral lokaal beschermt, biedt het merkenrecht je alleenrecht op de naam in de hele Benelux. Woordvoerster Christel Heremans van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE):

“Andere bedrijven mogen onder die naam geen producten en diensten aanbieden die er op lijken.”

Een merknaam voor tien jaar registreren kost je 240 euro en is onbeperkt te verlengen.

En wat nou als iemand wél jouw naam gebruikt?

Je vraagt eerst netjes of het bedrijf de naam wil wijzigen, eventueel in een aangetekende brief. Levert dit niks op dan kun je naar de rechter stappen.

De rechter beslist uiteindelijk of de gelijkende naam inderdaad voor verwarring zorgt. Als je klanten daar al last van hebben gehad, sta je heel sterk, zegt Remco Jongerius van de KvK. Jongerius: “Maar soms is het wel wat lastig om te bewijzen dat je er in de toekomst last van zou kunnen krijgen.” De beslissing van de rechter kan “prima een half jaar duren”, zegt jurist Meindersma. Mogelijke consequenties voor de concurrent: verplicht stoppen met de naam en eventueel een schadevergoeding betalen.

Joeri Kruize van BAQ-fiets heeft de aangetekende brief al verstuurd, maar dat leverde niks op. Hij werkt nu aan vervolgstappen en is in afwachting van zijn officiële inschrijving in het merkenregister.

“Ik hoor nog niks via de klanten, maar dat wil ik ook graag voorkomen.”