Hoeveel records heeft hij nog voor de boeg? Hij is al de jongste Formule 1-coureur aller tijden en gisteren kwam daar een nieuwe historische mijlpaal bij: de jongste rijder ooit die punten won voor het klassement om de wereldtitel.
En de 17-jarige Max Verstappen was gisteren ook de eerste tiener sinds de Mexicaan Ricardo Rodríguez in 1961, die in de topzes op de startgrid verscheen. En hij is inmiddels de vijfde Nederlander in de geschiedenis van de koningsklasse die punten wint in een grand prix, evenals zijn vader Jos overigens. Voor racehistorici blijft Verstappen voorlopig een bron voor verrassende statistieken.
Revanche
Verstappen nam gisteren in de Grand Prix van Maleisië voor Toro Rosso revanche op de teleurstellend verlopen seizoensopening in Melbourne. Toen viel hij uit met motorpech, terwijl hij uitzicht had op de zesde plek. Op het circuit van Sepang finishte hij als zevende en veroverde daarmee een tiende plaats in het WK-klassement. „Goed gedaan, netjes gereden en mooie acties”, oordeelde vader Jos, die nog altijd de beste Nederlandse klassering op zijn naam heeft staan: twee keer derde, zowel in Hongarije als in België.
En Max Verstappen zelf noemde zijn stunt na afloop „leuk”. En: „Dit is een enorme opsteker voor het team. We hadden het vandaag niet beter kunnen doen”.
Max Verstappen heeft nu al bijna de ideale lijn van zijn ambities voor dit jaar te pakken: eindigen tussen de achtste en tiende plaats. En ook: „Goede races rijden, maar niet vliegen”, zei hij in december tegen deze krant.
Zaterdag had hij al indruk gemaakt door zich op een kletsnatte baan te kwalificeren voor de zesde startplek. Vliegen deed Verstappen inderdaad niet in het begin van de race. De jonge coureur had een „moeilijk eerste half uur”, zoals hij tegenover persbureau ANP schetste. Hij verloor zijn zesde plaats en leek even uit de top-10 te verdwijnen.
Verstappen vocht terug door onder andere Daniel Ricciardo van zusterteam Red Bull tot twee keer toe in te halen. De tweede keer viel Verstappen aan, hield even in, en passeerde Ricciardo binnendoor. „Die tweede inhaalactie vond ik zelf de mooiste”, analyseerde hij op Sport 1. Max Verstappen was op het circuit van Sepang – waar het 33 graden was en op het asfalt 61 graden – door zijn acties een van de smaakmakers.
De gevestigde orde kreeg een gevoelige tik. Niet het Mercedes-duo Lewis Hamilton en Nico Rosberg deelde in de klamme warmte van Maleisië de lakens uit, maar Sebastian Vettel in zijn Ferrari. En bij Red Bull bleven de rookies Max Verstappen en Carlos Sainz jr. van talententeam Toro Rosso hun ervaren collega’s Ricciardo en Daniil Kvyat voor.
Renaissance van Ferrari
De tweede grand prix van het seizoen werd vooral de renaissance van Ferrari. Vorig jaar beleefde het iconische raceteam het slechtste seizoen in twee decennia en kwamen de bolides vermogen tekort om ook maar iets uit te richten tegen het superieure Mercedes. Topman Luca di Montezemolo vertrok en een heel nieuw team nam de bolide onder handen.
Veel sneller dan gedacht doorbraken de Italianen gisteren de hegemonie van Mercedes. „Grazie mille, forza Ferrari!”, jubelde Vettel door de boordradio. Het was zijn veertigste grandprixzege in zijn carrière. Zijn laatste overwinning was in 2013, in Brazilië. Vettel deelde vorig jaar nog in de malaise bij Red Bull dat evenals Ferrari in het nieuwe tijdperk van hybride V-6 turbo’s niet tegen Mercedes was opgewassen.
In Maleisië werden Hamilton en Rosberg tweede en derde, maar tweevoudig wereldkampioen Hamilton voert na twee races nog wel het klassement voor de wereldtitel aan.
Overmacht
Na de GP van Australië, twee weken geleden, werd gevreesd voor een saaie reprise van het seizoen 2014 met Lewis Hamilton op één, met teamgenoot Nico Rosberg achter zich. Formule 1-baas Bernie Ecclestone pleitte voor aanpassing van de technische regels om de overmacht van Mercedes in te dammen. Dat lijkt nu met de verassende overwinning van Vettel even minder urgent.
Tussen Red Bull en motorleverancier Renault liepen de spanningen na de teleurstellende zesde plaats van Ricciardo in Melbourne en het uitvallen van Verstappen hoog op. De vraag is of met het goede resultaat van Verstappen de lucht geklaard is. Ricciardo, de eerste rijder van Red Bull, werd gisteren opnieuw op een ronde gezet. Bij elk tegenvaller zal bij het team de vraag oprijzen waarom Ferrari er wel in is geslaagd een betere motor te ontwikkelen en Renault niet.