Nederland en 39 anderen doen mee met de nieuwe Chinese bank

China and Japan. Maps from NASA imagery Beeld iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het lijkt bij de Aziatische Infrastructuur- en Investeringsbank, de Chinese tegenhanger van de Bretton Woods-instellingen, minder te gaan om de bruggen, spoorwegen en havens die in de toekomst worden aangelegd met geld van de bank dan de landen die bereid zijn met China mee te doen.

Nikkei Asian Review heeft een handige inventarisatie gemaakt. Ruim veertig landen doen mee als founding member. Rusland is het laatste land dat heeft toegezegd lid te worden, net als Nederland, Denemarken en Australië. Daarmee zijn alle BRIC-landen lid. Van de G7, de groep geïndustrialiseerde grootmachten die vooral in de vorige decennia een machtig blok vormden, doen het VK, Frankrijk, Duitsland en Italië mee.

Opmerkelijk is dat alle landen in Zuidoost-Azië participeren, dus ook de Filippijnen en Vietnam, die tegelijkertijd territoriale conflicten op de Zuid-Chinese Zee met China hebben.

Twee belangrijke landen hebben geen zin om mee te doen met Chinese ontwikkelingsbank: Japan en de Verenigde Staten.

Facebook wil Chinese adverteerders trekken

Het lijkt vreemd: Facebook zit in China vergrendeld achter The Great Firewall, maar toch probeert Mark Zuckerberg Chinese adverteerders naar Facebook te lokken. Dat meldt The Wall Street Journal.

Facebook doet dit omdat het bedrijf hoopt ooit toegang tot China te krijgen. Zuckerberg doet er zelf alles aan, zoals lezingen geven in steenkolen Mandarijn en rondleidingen geven op het hoofdkantoor van Facebook aan de Chinese toezichthouder op het internet. Tijdens die tour wees Zuckerberg er fijntjes op dat hij een boek van president Xi Jinping op zijn bureau heeft liggen.

Facebook kan voor Chinese adverteerders ook interessant zijn om Chinezen buiten China te bereiken en om Chinese bedrijven bij buitenlanders aan de man te brengen.

Chinese autofabrikanten dreigen verwende kinderen te worden aldus topman

Grote kritiek van een van China’s machtige zakenmannen op het beleid van de regering. Li Shufu, topman van autofabrikant Geely, vindt dat het plan van de regering om Chinese autobedrijven samen met buitenlandse merken te laten werken om zo de wereld te veroveren slecht. Dat zegt hij tegen de Financial Times.

Door aan het handje genomen te worden door buitenlandse merken worden de Chinese autofabrikanten verwende kinderen die niet weten dat ze voor hun geld moeten werken, zegt Li. “Op deze manier hoeven Chinese bedrijven niet eens na te denken over wat ze moeten doen om concurrerend te zijn op internationale markten”, zegt Li.

China is ‘s werelds grootste automarkt. Vorig jaar werden er 23 miljoen voertuigen verkocht, vergeleken met 16,5 miljoen in de VS. Maar Chinese bedrijven als Geely en Dongfeng hebben grote moeite om buiten de landsgrenzen ook succesvol te zijn.

    • Melle Garschagen