Nederland introduceert nieuwe kentekenplaten. En wel hierom

Kentekentekenplaten van de RDW tijdens het productieproces. Foto ANP / Robin van Lonkhuijsen.

Het maakt niet uit of je op de Franse péage rijdt of op de Duitse autobahn, als er een Nederlandse kentekenplaat in de achteruitkijkspiegel opdoemt, maakt dat iets los. Vandaag werd een nieuwe kentekenplaat geïntroduceerd. De gele plaat met zwarte letters blijft. Wat verandert er wel, en waarom?

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) geeft vanaf vandaag kentekenplaten uit met de nieuwe cijfer-lettercombinatie GB-001-B. Natuurlijk blijft de kleur en dus de herkenning, maar daarachter gaat veel meer schuil. Een kentekenplaat is het paspoort van een auto. Die twee dingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Het begon allemaal in 1951 toen het eerste ‘kentekennummer’: ND-00-01 op de kofferklep van de heer J.K.Leyen zijn Ford Taunus werd geschroefd. 64 jaar later en miljoenen kentekenplaten verder, zijn de samenstellingen volgens Hans van Geenhuizen van de RDW nog lang niet op:

“Er zijn zoveel combinaties mogelijk. Met de serie kentekenplaten die vandaag is gepresenteerd, zitten we voor de komende vijf jaar goed en kunnen we zeker 2,8 miljoen kentekenplaten drukken.”

De reden dat juist GB gekozen is om mee te beginnen, is volgens Van Geenhuizen toeval:

“GB waren de eerste letters die we konden gebruiken. De A is voor Koninklijke auto’s, de B voor bedrijfsauto’s, de C voor diplomaten en de D,E en F voor bromfietsen.”

De RDW maakt van tevoren nooit bekend wanneer precies met een nieuwe serie wordt gestart. De dienst wil voorkomen dat in de aanloop ernaartoe de autoverkopen iets inzakken. Veel mensen denken dat een auto meer waard is met een nieuw kenteken. Als zij zien dat de oude reeks bijna op is, wachten ze tot de nieuwe serie wordt uitgegeven.

De series maken het bijna oneindig

De manier om steeds weer nieuwe unieke samenstellingen te maken, is vanwege de verschillende series kentekenplaten die uitgegeven worden. Zo bestond de eerste serie kentekenplaten uit twee letters, twee cijfers en nog eens twee cijfers. Maar er zijn ook combinaties die beginnen met twee cijfers, twee cijfers en twee letters. Natuurlijk gaan deze combinaties wel op en daarom zijn er verschillende series.

Foto ANP / Infographics

Kentekencombinaties in Nederland sinds start landelijke registratie in 1951. Foto ANP / Infographics

Geen klinkers

Voor het maken van een kentekenplaat worden niet alle letters gebruikt. Zo zal je niet snel een klinker op een kentekenplaat vinden, omdat er dan beledigende woorden op de kentekenplaat gezet kunnen worden. Ook de combinatie SS en SD zijn uitgesloten vanwege het oorlogsverleden.

Kenteken is het paspoort van de auto

In Nederland blijven de kentekenplaten bij de auto. Verkoop je de auto en vond je de combinatie op de platen mooi? Dat is dan jammer, de kentekenplaten zijn onlosmakelijk met de auto verbonden. In andere landen is dat niet zo. Bijvoorbeeld in België of in Duitsland. Hier kan de nummerplaat geregistreerd worden op naam van persoon. Dat klinkt leuk, maar volgens Van Geenhuizen is het onhandig en zeker niet ‘waterdicht’:

“Doordat in Nederland de kentekenplaat bij de auto blijft, kan altijd gekeken worden hoe het met de verzekering zit van de auto, de apk of de wegenbelasting.”

Vanwege de verschillende series die gebruikt zijn door de jaren heen, kan de echte kenner dus aan de kentekenplaat zien uit welk bouwjaar de auto komt. Of als een auto een combinatie van drie letters in het midden heeft en het voertuig ziet er ouder uit, is deze geïmporteerd.

De eerste kentekenplatenfabriek in Nederland