Google wil van die handige ad blockers af door geld te geven

Earth maps courtesy of NASA: http://visibleearth.nasa.gov/ Beeld iStock

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Grote internetbedrijven, als Google, die voor een deel van de winst afhankelijk zijn van de inkomsten uit advertenties willen af van die handige software die dezelfde advertenties blokkeert. Dat schrijft de Financial Times vanmorgen.

Wereldwijd is de markt voor advertenties online 120 miljard dollar waard. Maar als te veel mensen ad blockers als Adblock Edge of Adblock Plus gebruiken - momenteel 140 miljoen ofwel 5 procent van alle internetgebruikers - lopen de bedrijven geld mis. “Ad blocking begint een invloed te hebben op de inkomsten van uitgevers”, zegt Mike Zaneis, een advocaat van de Amerikaanse lobbygroep Interactive Advertising Bureau in de FT.

Wat doe je er aan? Met die vraag zitten de internetbedrijven nu. Google, Amazon en Microsoft hebben een slimme list gevonden. Ze betalen Eyeo, een Duitse startup die achter Adblock Plus zit, om advertenties op hun sites juist niet blokkeren.

De enige nieuwe bank in de VS is een beetje anders dan andere banken

In de afgelopen vier jaar is er in de Verenigde Staten welgeteld één nieuwe bank bijgekomen: de Bank of Bird-in-Hand, die uitsluitend geld verstrekt aan de gelovige boerengemeenschappen van de Amish in Pennsylvania. The Wall Street Journal heeft een prachtig profiel van de jongste Amerikaanse bank.

Dat er in ruim vier jaar slechts één nieuwe bank is bijgekomen, komt volgens de zakenkrant door de Dodd-Frank wetgeving die in 2010 in werking trad en de financiële sector aan banden legt.

Directeur William O’Brien zag dat veel Amish-boeren moeite hadden leningen te krijgen van reguliere banken. De bedragen die zij wilde lenen voor hun boerderijen waren te klein om echt interessant te zijn voor grote banken. Bovendien zagen banken zelden het nut om geld te lenen om, bijvoorbeeld, nieuwe matrassen voor koeienstallen te financieren.

De kleinschalige Bank of Bird-in-Hand doet dat wel. Met succes. Als ze meer personeel hadden gehad zou de bank meer leningen hebben verstrekt dat de huidige zestig miljoen, zegt O’Brien.

Blackberry maakt weer winst

Wij van NRCQ houden nooit zo van cijferberichten. Ze zijn altijd een beetje saai. Maar voor deze keer maken wij een uitzondering, want dit is wel bijzonder nieuws: BlackBerry, die Canadese telefoonfabrikant die jarenland zware verliezen leed, maakt weer een beetje winst. In het vierde kwartaal van vorig jaar hield BlackBerry 28 miljoen dollar over. De New York Times noemt de winst verrassend.

Gaat het dan weer goed met die pionier onder de smartphonefabrikanten? Nee. De winst kwam vooral door de verkoop van patenten en een belastingvoordeel. Over het hele jaar verloor BlackBerry 106 miljoen dollar.

Het afgelopen jaar introduceerde BlackBerry twee nieuwe modellen. De Classic, die nostalgische oude features van de succesvolle Blackberry-telefoons van jaren geleden terugbracht en de Passport, een smartphone met een vierkant scherm. “Geen van de beide werd goed verkocht”, schrijft de New York Times in een dodelijk constatering.

 

 

    • Melle Garschagen