Dit schrijven andere media vandaag

WESTZAAN - Koeien staan na een lange tijd in de stal op de eerste lentedag weer in de wei. ANP REMKO DE WAAL Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag?

Toch maar geen bonus

De ABN Amro bestuurders zien tóch af van hun 100 duizend euro salarisverhoging. Dat melden verschillende Nederlandse media. Natuurlijk, formeel klopt het, wat de Raad van Commissarissen en topman Gerrit Zalm wilden: volgens hun contract hebben ze recht op het geld. Bovendien, schrijft het Financieel Dagblad: bij ING, Aegon en NN kreeg de top er ook wat bij.

Vorige week verdedigde Zalm de salarisverhoging nog bij hoog en bij laag. Dat minister Dijsselbloem daarop besloot om de bank voorlopig nog niet te verkopen, was echter een duidelijk signaal. De bank had zich verslikt in de publieke opinie.

De top van de ABN Amro voelt zich nu ‘verraden’ door Dijsselbloem want die maakte vorig jaar geen bezwaar tegen de salarisverhoging. Maar Dijsselbloem moet zich ook verantwoorden in de Tweede Kamer. Die zal willen weten of de commissarissen en Zalm tot ander inzicht zijn gekomen, of dat hun standpunt hetzelfde blijft.

Toch salaris inleveren om V&D te redden

Het grootste deel van het personeel van V&D is bereid salaris in te leveren om de toekomst van het warenhuis te redden. Dat zei topman John van der Ent bij Nieuwsuur. Hij denkt dat het bedrijf binnen twee jaar winstgevend kan zijn.

We moeten weer juichend vooruit. Dat betekent met het oog op de lange termijn dat we weer concurrerend moeten worden.

De oplossing die twee maanden geleden voor V&D gevonden werd, is een tijdelijke. Van der Ent bedong een korting op de huurkosten van 24 miljoen euro, en probeert nog altijd de loonkosten te verlagen met 10 miljoen euro. Het personeel zou daarom 5,8 procent in moeten leveren. Chantage, zei de FNV destijds. Nu zouden de werknemers daar anders tegenover staan.

Andere muziek onder Vodafone reclame

Vodafone heeft eieren voor z’n geld gekozen: de muziek onder het veelbesproken reclamefilmpje wordt aangepast. Die muziek zou te veel lijken op de hit Home van zanger Dotan. De Volkskrant suggereert dat de knieval van Vodafone te maken heeft met veroordeling van Pharell Williams en Robin Thicke. Hun hit Blurred Lines zou te veel overeenkomsten hebben met Got to Give It Up van Marvin Gaye.

Het was op z’n minst een ‘soundalike’, meent de Volkskrant, met die pauk en die tokkelgitaar. Dotan zelf vond het ‘niet erg sympathiek’. De telefoonaanbieder hield echter vol dat het een ‘zelfstandige melodie’ was, ‘special gecomponeerd voor onze commercial’.

Er zijn -ook in de Nederlandse reclamewereld- veel meer voorbeelden te noemen van reclamefilmpjes waar de muziek verdacht herkenbaar is. Het draait allemaal om de ‘karakteristieke elementen’ zegt advocaat Jacqueline Schaap. Als het persoonlijke stempel van de productie terug te vinden is in zo’n commercial, dan heb je bij de rechter een probleem.

De meeste gevallen worden echter in de minne geschikt. De artiest kan dan een leuke schadevergoeding opstrijken, of loon naar werken, net hoe je wilt. Vodafone heeft dat alles voor willen zijn: door de muziek te veranderen, kan Dotan fluiten naar een vergoeding.