Co-piloot vreesde voor ernstige oogaandoening

Steeds meer informatie over co-piloot Andreas Lubitz.

Andreas Lubitz, de co-piloot die dinsdag de Airbus A320 van Germanwings vermoedelijk doelbewust tegen een bergwand liet vliegen en zo zichzelf en de overige 149 inzittenden doodde, was bang dat hij ernstige oogproblemen had. Mogelijk vreesde hij dat zijn netvlies zou loslaten. Een oogaandoening zou het einde van zijn carrière hebben betekend.

Daarom ging hij volgens The New York Times naar het academisch ziekenhuis in Düsseldorf voor controle. Het ziekenhuis wil niets zeggen over de reden van Lubitz’ bezoek.

Onduidelijk is of de 27-jarige Lubitz daadwerkelijk iets aan zijn ogen mankeerde of dat de klachten psychosomatisch waren. Lubitz bezocht verscheidene psychologen en neurologen wegens mentale problemen. Dirk Fischer, verkeersdeskundige van de CDU, pleitte er in de Rheinische Post voor dat artsen minder rigoureus omgaan met hun beroepsgeheim.

Het Duitse boulevardblad Bild sprak met de ex-vriendin van Lubitz, een 26-jarige stewardess die geregeld als lid van het cabinepersoneel op dezelfde vlucht zat als Lubitz. Ze vertelde dat hij zich soms opsloot in de badkamer en af en toe wakker werd met een nachtmerrie over een neergestort vliegtuig. Ook zou hij tegen haar hebben gezegd dat hij ooit iets zou doen „wat het hele systeem verandert”. De hele wereld zou zijn naam kennen.

Intussen lekt er steeds meer informatie uit over de laatste minuten in de Airbus, op basis van de voice recorder. De gezagvoerder zou tijdens het opstijgen hebben gezegd dat hij op het vliegveld in Barcelona geen tijd had gehad om naar de wc te gaan. Waarop Lubitz zei dat hij het toestel op ieder moment kon overnemen.

Als de Airbus op kruishoogte vliegt, vraagt de piloot aan Lubitz om het over te nemen en alvast alles voor te bereiden voor een goede landing. In een reactie zou Lubitz hebben gezegd: „hopelijk” en „we zullen wel zien” (mal sehen). Daarna is in de cockpit schuiven van de pilotenstoel te horen. Kennelijk is Lubitz opgestaan om de deur te vergrendelen. De geluidsopname laat ook de minutenlange paniek van de passagiers horen.

De tweede zwarte doos, met de vluchtgegevens, is nog niet gevonden. Volgens deskundigen bestaat de kans dat de klap waarmee het vliegtuig te pletter sloeg, met meer dan 700 kilometer per uur, de doos zo heeft beschadigd dat die geen signaal meer uitzendt. Het is de vraag of de zwarte doos ooit nog wordt gevonden.