Op dit vliegveld begint straks je vakantie

Foto Rien Zilvold

Het vergt enige fantasie om te kunnen zien dat op dit weiland, tussen een provinciale weg en een dijkje, over drie jaar een aankomst- en vertrekhal staat. Dat dit verkeerstorentje over vijftien jaar het middelpunt is van een vliegveld waarvandaan miljoenen passagiers vertrekken naar hun Spaanse of Turkse vakantiebestemming.

Lelystad Airport is nu vooral een bedrijventerrein met hangars. Er zijn vliegscholen, onderhoudsbedrijven, helikopterverhuurders. Af en toe komt er een helikopter voorbij, of een Cessna.

Maar aanstaande dinsdag wordt alles anders. Dan staat vrijwel zeker het Luchthavenbesluit voor Lelystad in de Staatscourant en is het besluit daarmee definitief. Nadat de Raad van State vier keer een kabinetsbesluit voor de groei van Lelystad Airport heeft vernietigd, is het nu eindelijk rond.

Wie zijn de voorstanders van Lelystad Airport?

A. De Schiphol Group: Eigenaar van Lelystad (en van de luchthavens in Eindhoven en Rotterdam). Investeert 90 miljoen euro in de aanleg van een terminal, platform en parkeerterrein. De aanbesteding is al begonnen. Topman Jos Nijhuis:

“Schiphol Amsterdam kan alleen doorgroeien als Lelystad op tijd klaar is. Dus we moeten tempo maken.”

Voor Lelystad is een groei in drie fases gepland, vooralsnog eindigend met 45.000 vliegbewegingen in 2043. In dat scenario verwerkt de luchthaven tegen die tijd jaarlijks 6,7 miljoen passagiers. Schiphol had er vorig jaar 55 miljoen.

B. De provincie Flevoland en de gemeente Lelystad: Wethouder Jop Fackeldey (PvdA) en gedeputeerde Jaap Lodders (VVD) zien vooral werkgelegenheid: 2.500 directe arbeidsplaatsen in 2035, of achthonderd tot duizend banen per 1 miljoen reizigers. Fackeldey: “De luchthaven richt zich op onderhoud en reparatie van vliegtuigen, dat is een mooie sector.” Ook Lodders gelooft in de aantrekkingskracht van ‘de zesde baan van Schiphol’: “Een luchthaven in de buurt is gunstig voor elk bedrijf, ook als het niet met luchtvaart is verbonden.”

Protesterende omringende gemeenten als Zeewolde, Dronten, Swifterbant en Biddinghuizen zijn de afgelopen jaren zorgvuldig weggepolderd. Tal van studies, voorzien van geluidssimulaties, hebben geleid tot vliegroutes die nauwelijks over bewoond gebied gaan. Almere blijft buiten schot, boven het ‘oude land’ – de routes gaan pal langs Zwolle – mogen de vliegtuigen niet lager vliegen dan 6.000 voet, 1.800 meter.

En wie zijn tegen?

A. De boeren rondom de luchthaven: Verenigd in de Stichting Club Direct Omwonenden (CDO). Vrezen niet alleen geluidsoverlast. Ze zijn ook bang dat hun gewassen zullen lijden onder vervuiling, en hun afnemers zullen afhaken. In een convenant, dat maandag wordt getekend, is vastgelegd dat eventueel een schadeloosstelling zal worden betaald door het Rijk.

B. Vogelbescherming Nederland en de Vogel- en Natuurwacht Zuid-Flevoland: Vinden uitbreiding onverantwoord vanwege de nabijheid van vogelrijke natuurgebieden als de Oostvaardersplassen en de Randmeren. Vogelaanvaringen vormen een gevaar voor de vliegveiligheid, ganzen zijn voor Schiphol een serieus probleem. Rondom Lelystad wordt dat probleem nog groter, voorspellen de natuurorganisaties.

C. De toekomstige gebruikers: Luchtvaartmaatschappijen staan niet te springen om naar Lelystad te verhuizen. EasyJet opent dinsdag een basis op Schiphol. Ryanair wil vanaf volgend jaar vanaf Schiphol vliegen en vindt het te vroeg om iets over Lelystad te zeggen. Arke is ronduit tegen: te korte startbaan voor hun B787, geen nachtvluchten, slechte verbindingen. Bovendien groeit Schiphol minder hard dan gepland en worden de vliegtuigen steeds stiller, dus is Lelystad wel nodig?

Nijhuis gelooft dat het goed komt. Hij hoopt op Transavia als pionier:

“We kunnen maatschappijen niet dwingen, alleen verleiden. We hebben ze iets moois te bieden, tegen aantrekkelijke tarieven. Ik beloof het, in 2018 gaat Amsterdam-Lelystad Airport open.”

En mocht er straks dan toch geen vliegtuig vliegen, kan je er altijd nog eten. Want pal naast de start- en landingsbaan zit restaurant Flantuas. Recensent Joël Broekaert ging er onlangs eten. Zijn mening:

De kaart doet aanvankelijk vermoeden dat we in een kantine beland zijn – op de eerste pagina vinden we ‘supertosti’s’ en broodjes met namen als ‘mmmustang’ en ‘fokkertje 4’. Maar de indrukwekkende kookboekencollectie naast de keuken (met onder meer Harold McGee, Alan Davidson en de volledige Modernist Cuisine) verraadt dat hier meer aan de hand is. 70 procent van alle versproducten wordt in een straal van 45 kilometer rond de luchthaven ingekocht: het Marchigiana-rundvlees komt van de stadsboerderij Almere, de Polderzoomkaas komt van de familie Van wees in Dronten. En alles wordt hier zelf gemaakt.

Hier lees je de hele recensie.