‘Co-piloot zocht hulp voor problemen met zijn ogen’

Dorpsbewoners en medewerkers van het Rode Kruis betuigen hun medeleven met de vliegramp in Le Vernet, een dorpje in de Franse Alpen. Foto AFP / Jeff Pachoud

Andreas Lubitz, de co-piloot die dinsdag een passagiersvliegtuig met 149 inzittenden liet neerstorten, zocht hulp voor problemen met zijn gezichtsvermogen. Dat zeggen twee betrokkenen bij het onderzoek tegen The New York Times. De bevinding werpt mogelijk een nieuw licht op het onderzoek naar de crash.

De oogproblemen zouden volgens de betrokkenen het einde hebben kunnen betekenen van zijn baan als co-piloot. Het is niet duidelijk hoe ernstig zijn oogproblemen waren en of ze van invloed waren op zijn psychische toestand.

Donderdag werd bekend dat de co-piloot het vliegtuig vermoedelijk bewust liet neerstorten op het moment dat hij alleen in de cockpit was. Lufthansa-chef Carsten Spohr, het moederbedrijf van Germanwings, zei eerder deze week op een persconferentie dat zijn bedrijf geen enkel psychologisch motief kan noemen voor deze daad. Wel zei hij dat Lubitz zijn opleiding zes jaar geleden een tijd onderbroken heeft. Over de reden wilde hij niets zeggen: hij heeft een zwijgplicht. Maar de Frankfurter Allgemeine Zeitung meldde kort daarna dat Lubitz in die periode een burn-out heeft gehad. Lubitz zou dat verteld hebben aan een schoolvriendin in Montabaur, waar hij vandaan kwam.

Lubitz lijkt van plan te zijn geweest zich ziek te melden voor de dag van de vliegramp. Onderzoekers van het Duits Openbaar Ministerie in Düsseldorf vonden bij huiszoeking verscheurde ziekmeldingen.

Luchtvaartmaatschappijen passen cockpitregels aan

De KLM wil zo snel mogelijk de regel invoeren dat er steeds twee personen in de cockpit van een vliegtuig zitten. De luchtvaartmaatschappij volgt daarmee de richtlijn van het Europese agentschap voor luchtvaartveiligheid, EASA.

Eerder al meldden verschillende andere luchtvaartmaatschappijen dat zij naar aanleiding van de crash van het Germanwingstoestel de cockpitregels zouden aanpassen. In ieder geval bij Norwegian Air Shuttle, EasyJet, Air Berlin en Air Canada mag niemand meer alleen in de cockpit achterblijven. Bij Easyjet ging de nieuwe regel gisteren al in. Ook het Lufthansa-concern, waar Germanwings onder valt, maakte donderdag bekend altijd twee mensen in de cockpit te willen hebben.


Lees verder in NRC Handelsblad (€):

- Niemand weet waarom hij dit deed
- Nu is ook de mens al niet meer te vertrouwen
- Wat zijn de regels in de cockpit?
- ‘Een burnout? Dat betekent exit voor een piloot’